Al jaren zeggen we dat de grenzen tussen PR, marketing en communicatie vervagen. Marketing gaat steeds meer over het creëren van serieuze content, iets waar PR- en communicatieprofessionals al jaren bedreven in zijn. PR en communicatie moeten dan weer steeds meetbaarder worden, met behulp van metrics waar marketingprofessionals al jaren dol op zijn. Maar ondanks het feit dat de grenzen vervagen, is het niet vanzelfsprekend dat je alles ook zomaar in één dienstenpakket kunt aanbieden. En dat is precies waar we bij Wisse deze week een interne sessie over hadden. De inhoud daarvan deel ik hier graag, omdat deze ook van belang is in het kader van de positionering. Niet alleen van onszelf, maar ook die van bedrijven die op zoek zijn naar passende ondersteuning.
PR-bureau, communicatiebureau of marketingbureau?
Van oudsher – en dan hebben we het over de tijd dat je ‘kommunikatie’ nog met twee k’s kon schrijven – is Wisse een PR-bureau. Een bureau dat met persberichten, persconferenties en evenementen de mediarelaties verzorgde voor opdrachtgevers. Dat onderdeel hebben we niet losgelaten. Maar in het huidige communicatielandschap is dat deel van ons werk niet meer onze grootste tijdsbesteding, eerder een van de elementen die tot onze activiteiten behoren.
Geen PR-bureau pur sang dus, want ons dienstenaanbod is danig verbreed. Zelfs zodanig dat wij Wisse Kommunikatie een full service communicatiebureau noemen. Voor alle onderdelen van communicatie, van strategie tot training of contentcreatie kun je bij ons terecht. En als we iets niet zelf doen, hebben we waardevolle partners die kunnen helpen.
Maar hoe zit het dan met marketing? Daar hebben we toch ook kaas van gegeten? Kilo’s! Maar hoewel we heel veel van marketing weten, zijn we geen marketeers. En toch doen we wel aan leadgeneratie met behulp van marketing automation. We zetten de tool SharpSpring in voor onszelf en voor opdrachtgevers, en ontzorgen hen en onszelf op dit gebied door handelingen te automatiseren, door te ondersteunen op het gebied van funnelbeheer en door leads met journalistiek geschreven content te benaderen. Deze dienst noemen we niet voor niets Journalistic Content Automation.
De kracht van content
Als er één ding is dat alle diensten van Wisse al sinds het begin verbindt, is het de content. Al naar gelang de vraag produceren we doorwrochte, journalistiek geschreven content waarmee we de vakmedia benaderen, iets commerciëler getinte content voor de marketingkanalen, en opiniërende content waarmee we thought leadership stimuleren.
Qua marketingaanbod zijn we er wel uit na de sessie bij ons op kantoor. We richten ons op de bovenste delen van de bekende sales funnel, bewustwording, interesse en overweging, en ondersteunen onze opdrachtgevers dus met het bepalen van de strategie en met de inzet van content en tools om marketing qualified leads (MQL) te genereren. Vanaf het punt dat de lead van MQL converteert naar een SQL, een sales qualified lead, dragen we de verantwoordelijkheid over naar sales. Die afdeling mag dan de deal sluiten die door middel van PR, communicatie en marketing zorgvuldig is voorbereid.