• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Skip to footer navigation
Wisse Kommunikatie

Wisse Kommunikatie

We helpen innovatieve organisaties hun doelen bereiken met goed onderbouwde content

  • Diensten
    • Communicatiestrategie
    • Communicatietrainingen
    • Contentstrategie
    • Crisiscommunicatie
    • Leadgeneratie
    • PR
  • Content
    • Blogs
    • Cases
    • Markante Kommunikanten
    • Wisse-nieuws
    • Podcast en webinars
  • Crisiscommunicatie
    • Bedrijfsleven
    • Zorg
  • Innovatie
  • Opdrachtgevers
  • Over ons
    • Contact
    • Team
  • Nederlands
  • Engels
  • Duits

QR-code voor een brandschone brievenbus

januari 26, 2022 by Sebastiaan Scheepers

Binnenkort te vinden in het Museum der Artefacten uit de Recente Geschiedenis: de NEE/NEE-sticker (en zijn broertje de JA/NEE-sticker). Te vinden naast het telefoonboek en de gifgroene telefooncel. De folderbranche stapt namelijk over op een digitaal systeem waarin consumenten zelf kunnen aangeven of ze folders en huis-aan-huisbladen op de deurmat willen. Het wordt door de branche zelf gepresenteerd als een initiatief dat tegemoetkomt aan de roep om verduurzaming, het roept bij mij de vraag op of dit niet een omslachtige manier is waarmee uiteindelijk hetzelfde doel wordt bereikt.

Even een disclaimer: als zoon van de oud-directeur van een reclamefolderdrukkerij en als oud-werknemer (in een grijs verleden, dat wel) van een huis-aan-huisblad ben ik wellicht niet helemaal onbevooroordeeld. Neemt niet weg dat ik het heel goed begrijp dat je niet zit te wachten op een dik pakket folders met de aanbiedingen van de lokale (en niet-zo-lokale) supermarkt, elektronicazaak en beddenspeciaalzaak. Dat zit ik zelf namelijk ook niet. Ik kan mij in ieder geval niet heugen wanneer ik voor het laatst een reclamefolder heb opengeslagen.

De NEE/NEE-sticker verschaft in die gevallen eenvoud en uitkomst: je vraagt ‘m aan bij je gemeente en plakt ‘m op je brievenbus. De folderbezorger ziet vervolgens dat hij jouw adres voortaan kan overslaan. Iedereen blij (behalve de winkels die de folders hebben laten drukken).

Digitale sticker

MailDB, dat staat voor Mail Distributie Bedrijven en de branchevereniging is van ‘verspreidbedrijven van reclamefolders en huis-aan-huiskranten in Nederland’, gaat deze stickermethode op termijn vervangen door een digitaal systeem. Voortaan kun je via de website InMijnBus.nl aangeven of je folders, huis-aan-huisbladen of helemaal niets wilt ontvangen. Grootste verandering: je kunt voortaan ook aangeven wanneer je een weekje geen folders wilt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je op vakantie bent.

Op zich een prima initiatief, vooral wanneer je kijkt naar het terugdringen van nodeloos geprinte folders. Maar ik moet toch aan die arme folderbezorger denken die nu elke keer voor hij zijn ronde start moet checken waar hij zijn folders deze week door de brievenbus mag duwen.

‘Teveel gedoe’

Maar los daarvan, leidt het omzetten van een analoog systeem met stickers naar een digitaal systeem daadwerkelijk tot verandering? Volgens MailDB wel. Ongeveer 35% van de huishoudens heeft op dit moment een sticker op de brievenbus, MailDB stelt dat uit ‘marktonderzoek’ (verdere details worden niet gegeven) blijkt dat tot 15% van de consumenten geen sticker plakt vanwege het gedoe of gewoonweg omdat het er lelijk uitziet. Ergo, skip the stickers en meer huishoudens zullen aangeven wat ze (niet) willen.

Bij deze redenering kun je zo je vraagtekens zetten. Zo is het de vraag of iemand die het ‘teveel gedoe’ vindt om een sticker aan te vragen bij de gemeente, wel de moeite zal nemen om een QR-code te scannen om zijn voorkeur door te geven. Slim is in ieder geval dat de huidige voorkeur op basis van de brievenbussticker wordt meegenomen in de digitale voorkeur. Zo blijft de voorkeur van de huidige 35% in ieder geval behouden. Maar hoe groter die groep zal worden, dat is dus de vraag.

Ach ja, waarschijnlijk zal iedereen die pertinent geen folders wil ontvangen dat uiteindelijk wel regelen, of dat nou via een website is of met een sticker. Voor de reclamefolderbranche is het in ieder geval te hopen dat ook de groep die wel folders wil ontvangen dit digitaal door gaat geven. Steeds meer gemeenten stappen namelijk over op een nee-tenzij-systeem: alleen bij huishoudens die expliciet aangeven folders te willen ontvangen, mogen ze bezorgd worden.

Sebastiaan Scheepers

Primary Sidebar

Categorieën

  • Blogs
  • Cases
  • Innovatienieuws
  • Wisse-nieuws

Artikelen

  • Innovaties: verantwoording en scores
  • Fysiotherapie en VR
  • Spraakgestuurd rapporteren in de zorg: een directe lastenverlichting
  • Snellaadpalen met ingebouwde bufferaccu’s
  • Waterstofmolen maakt ter plekke waterstof uit windenergie

Footer

Contact

Kroonpark 2a
6831 GV Arnhem
Postbus 3037
6802 DA Arnhem
026 443 15 23

 

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • xing
partners partners

Schrijf je in voor de nieuwsbrief



© 2023 Wisse Kommunikatie. All rights reserved.

  • Privacy statement
  • Terms and conditions