De wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO) evolueert voortdurend: in 2024 zijn er opnieuw een aantal nieuwe trends en bewezen methoden waarmee rekening moet worden gehouden om succesvol te zijn in zoekmachineresultaten. In deze blog zetten we de belangrijkste nieuwe tactieken op een rij.
Kunstmatige intelligentie (AI) & machine learning
Vanzelfsprekend spelen AI en machine learning een steeds belangrijkere rol in het SEO-landschap. Zoekmachines zoals Google gebruiken geavanceerde algoritmen om de intenties van gebruikers te analyseren en relevantere resultaten te leveren. Algoritmes zoals BERT en BM helpen Google om de context en betekenis van zoekopdrachten beter te begrijpen. Dit betekent dat de focus meer moet komen te liggen op hoogwaardige, informatieve content die zowel gebruiksvriendelijk als relevant is.
Laadtijd en gebruiksvriendelijkheid
Sinds de introductie van Core Web Vitals hebben de laadsnelheid en gebruiksvriendelijkheid van een website een nog grotere invloed op rankings. De drie belangrijkste metrics zijn Largest Contentful Paint (LCP), die meet hoe snel de meest significante content op een website laadt; First Input Delay (FID) helpt de eerste indruk van een bezoeker met betrekking tot de interactiviteit en responsiviteit van een site te meten, en Cumulative Layout Shift (CLS), die de visuele stabiliteit van een pagina meet en laat zien hoe vaak de lay-out verschuift. Het optimaliseren van de website kan helpen om deze metrics te verbeteren, bijvoorbeeld door JavaScript te minimaliseren, afbeeldingen te optimaliseren en/of een snelle(re) hostingservice te gebruiken.
Gebruik van spraakassistenten
Met het toenemende gebruik van spraakassistenten zoals Alexa, Siri en Google Assistant, wordt optimalisatie voor spraakgestuurd zoeken steeds belangrijker. Content moet worden geoptimaliseerd voor natuurlijke taal en lange zoekopdrachten (long-tail zoekwoorden). Content moet daarom zo gestructureerd zijn dat hij duidelijk antwoord geeft op veelgestelde vragen. Tegelijkertijd moet content zo worden ontworpen dat deze verschijnt in de featured snippets, omdat deze op hun beurt vaak worden voorgelezen bij zoekopdrachten via spraak.
Mobiele optimalisatie op alle apparaten
Google is overgestapt op mobile-first indexing, wat betekent dat de mobiele versie van een website wordt beschouwd als de primaire bron voor ranking-doeleinden. Daarom is het belangrijk dat een website op alle apparaten optimaal oogt en functioneert. Daarnaast moet de laadtijd op mobiele apparaten worden geoptimaliseerd en moeten de navigatie en interacties op deze apparaten eenvoudig en intuïtief zijn.
Zoals gezegd blijft content van hoge kwaliteit de sleutel tot SEO-succes: inhoud die is geschreven met expertise, gezaghebbend overkomt en betrouwbaar is (E-A-T: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) wordt succesvol gerankt. Goed onderzochte, informatieve en relevante content die voldoet aan de behoeften van de doelgroep is hier essentieel. De inhoud van de website moet ook regelmatig worden bijgewerkt om relevant te blijven.
Backlinks
Backlinks blijven een belangrijke ranking-factor. De kwaliteit van links gaat boven kwantiteit. Het is raadzaam om backlinks te verkrijgen van betrouwbare en gezaghebbende websites. Kwalitatief hoogwaardige content waarnaar op natuurlijke wijze wordt gelinkt is cruciaal, net als een gevarieerde linkstructuur waarbij overmatig linken vanuit één bron moet worden voorkomen om geloofwaardig te blijven.
Lokale SEO met behulp van een Google Bedrijfsprofiel
Voor bedrijven met een fysiek kantoor speelt lokale SEO een belangrijke rol. Een volledig en up-to-date Google Bedrijfsprofiel is essentieel, net als het gebruik van zoekwoorden die lokale zoekopdrachten aanspreken. Positieve beoordelingen van tevreden klanten moeten worden aangemoedigd en het is aan te raden om op alle beoordelingen te reageren.
Conclusie
In 2024 vereist goede SEO een allesomvattende strategie, gebaseerd op technische perfectie, content van hoge kwaliteit en het écht begrijpen van de behoeften van gebruikers. Door rekening te houden met de huidige trends en bewezen methoden kan een website worden geoptimaliseerd voor zowel zoekmachines als gebruikers. Flexibiliteit en het regelmatig herzien van de SEO-strategie zijn noodzakelijk om te voldoen aan de steeds veranderende eisen van de SEO-wereld.
Deze blog is een bewerking van een blog die eerder werd gepubliceerd door onze Worldcom-partner HBI – https://www.hbi.de/blog/seo-im-jahr-2024-die-eigene-website-fuer-suchmaschinen-optimieren/