Bij Wisse Kommunikatie voeren we voor verschillende opdrachtgevers diverse social media-activiteiten uit. We twitteren, LinkedIn-en en Facebooken, maar we houden vooral haarscherp in de gaten wat er over de bedrijven wordt gezegd. Vaak ontpopt er een spontaan idee om te starten met social media om vervolgens snel te beginnen met het lukraak plaatsen van wat berichten. Want ach, zo moeilijk kan het toch niet zijn?
En het klopt: moeilijk is het niet. Tegenwoordig heeft immers iedereen een Facebook-pagina, plaatsen we aan de lopende band foto’s van onze dierbaren op Instagram en zoeken we onze nieuwe baan en onze nieuwe vrienden via LinkedIn. Maar dat is allemaal voor privégebruik. Zakelijk is het een ander verhaal; de zakelijke pagina komt zelden goed van de grond. Waarom is dat toch? Het antwoord daarop is ook niet moeilijk: als je zomaar ergens mee begint, ligt er geen strategie aan ten grondslag. En die is ook voor social onmisbaar!
Begin bij het begin
Het is aan te raden eerst een pas op de plaats te maken, ook als iedereen staat te trappelen om te beginnen. Want wat wil je eigenlijk gaan doen op social media en wat wil je bereiken? Welke kanalen zijn voor jou geschikt? Als je de doelgroepen, stakeholders en prospects in kaart hebt gebracht, weet je wie je wil bereiken. Maar bedenk ook wat je wil vertellen: wat is jouw verhaal en door wie laat je dit vertellen? Je kunt bijvoorbeeld bepaalde werknemers als ambassadeur inzetten. Vanuit hun functie en expertise delen ze hun kennis en helpen tegelijkertijd aan het versterken en uitbouwen van het netwerk.
Van strategie naar uitvoering
Als je eenmaal weet wat je wil vertellen en op welke manier, is het tijd om dit om te zetten in een concreet posting plan. In zo’n plan zet je een gevarieerde mix van interessante vakinformatie, nieuws, eigen blogs en artikelen of evenementen. Zorg dat je aantrekkelijk bent om te volgen. Zowel door variatie in je content aan te brengen als door verschillende kanalen in te zetten. Let erop dat je met regelmaat aanwezig bent, maar dat je niet vervelend wordt.
Het is belangrijk dat de posts goed verzorgd worden ingepland. Kort je links in en zorg ervoor dat ze werken, controleer of de afbeelding goed wordt weergegeven en of de omschrijving klopt. Social media tools creëren een voorbeeldomschrijving en selecteren een beschikbare afbeelding. Handig, maar controleer het goed, want het wil niet zeggen dat de afbeelding ook jouw voorkeur heeft.
Laat je ontzorgen
De kracht van social media zit hem in de continue aanwezigheid, zowel op je eigen accounts als in online discussiegroepen, platforms of netwerken. Dagelijks monitoren is een must en als er reacties worden geplaatst moet je snel, adequaat en netjes reageren. Bij Wisse ontzorgen we de opdrachtgevers zoveel mogelijk: je hoeft vaak alleen het posting plan goed te keuren of eventueel bij te schaven. Een enorme tijdsbesparing!
We kunnen je laten zien hoe je de laatste tijd op social media bent vermeld. Was dat positief of negatief? Of werd er over jouw bedrijf helemaal niets gezegd? We kunnen ervoor zorgen dat dat verandert. Wil je weten hoe? Je kunt me bereiken op 026- 4431523.