Goedkoop, dichtbij, betrouwbaar en ook nog eens relevant. Dit zijn de woorden die je wilt horen als het om een influencer gaat. Eerder dit jaar schreven we een blog over het vinden van de perfecte match Maar wat nou als die influencer een stuk dichterbij is dan je denkt? Als die al gewoon bij jou op kantoor zit?
Influencer marketing heeft de afgelopen jaren een steeds grotere vlucht genomen. Toch vind ik de vraag gerechtvaardigd of influencers – los van het feit dat ze producten of diensten voor je verkopen – jou ook echt op de juiste manier kunnen vertegenwoordigen, of je imago kunnen opkrikken als dat nodig is. Ik denk persoonlijk dat mensen die écht betrokken zijn bij je bedrijf een eerlijker en echter beeld kunnen schetsen. Interne influencers dus.
Mobiliseer je meest trotse en betrokken medewerkers
Steeds meer bedrijven zijn het met ons eens, en getroosten zich veel moeite om hun eigen werknemers ambassadeurs te maken. Logisch: trotse en betrokken medewerkers maken veel meer indruk dan – vaak betaalde – buitenstaanders, zij kennen de organisatie immers het best. Deze interne influencers zijn goud waard in het kader van je employer branding. Ze zorgen voor een sterk werkgeversmerk, waardoor de werving voor je bedrijf makkelijker wordt en je imago een boost krijgt. Twee vliegen in een klap.
Hoe zorg je voor trotse en betrokken medewerkers?
Als je je imago wilt verbeteren door je werknemers in te zetten, is het belangrijk dat zij ook daadwerkelijk trots zijn op wat ze doen. Maar hoe maak je van jouw werknemer een ambassadeur?
Ik heb wel een paar tips voor je:
- Formuleer een heldere missie en visie en zorg dat je deze naleeft. Daarmee confronteer je je mensen al in de onboarding-fase
- Doe aan internal branding, zo zorg je ervoor dat je werknemers zich blijven identificeren met het bedrijf.
- Houd het echt. Je wilt dat je merk zichzelf blijft, het moet niet vreemd voelen voor medewerkers.
- Laat zien wat hun bijdrage oplevert en beloon deze. Zo stimuleer je de werknemers om door te gaan met hun goede gedrag.
- En misschien wel de belangrijkste: geef je medewerkers een stem. Zo moedig je hen aan om het merk te promoten naar buiten.
Vraag ze bijvoorbeeld een blog te schrijven, een leuke Facebook-post te regelen, of andere ‘shareable and relatable content’. Zo zullen medewerkers haast automatisch hun steentje bijdragen aan het imago van je bedrijf.
Phoebe Kamp