• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Skip to footer navigation
Wisse Kommunikatie

Wisse Kommunikatie

We helpen innovatieve organisaties hun doelen bereiken met goed onderbouwde content

  • Diensten
    • Communicatiestrategie
    • Communicatietrainingen
    • Contentstrategie
    • Crisiscommunicatie
    • Leadgeneratie
    • PR
  • Content
    • Blogs
    • Cases
    • Markante Kommunikanten
    • Wisse-nieuws
    • Podcast en webinars
  • Crisiscommunicatie
    • Bedrijfsleven
    • Zorg
  • Innovatie
  • Opdrachtgevers
  • Over ons
    • Contact
    • Team
  • Nederlands
  • Engels
  • Duits

Tijd voor een Twexit?

november 22, 2022 by Sebastiaan Scheepers

Sinds Elon Musk aan het roer staat bij Twitter is er een hoop onzekerheid over de koers van de social mediadienst. Welke gevolgen heeft dit voor de zakelijke kant van Twitter, doen bedrijven verstandig aan een Twexit?

Het zal je niet ontgaan zijn dat het rommelt bij Twitter. De afgelopen weken gebeurde er zoveel tegelijk en werden er zoveel beslissingen genomen (en weer teruggedraaid), dat het lastig was om het overzicht te houden. Wel/geen blauwe, dan wel grijze vinkjes, wel/geen massaontslag (uiteindelijk bleek van toch wel) en wel/geen goed functionerende security – het is nog niet eens een volledige samenvatting. Op dit moment is de meest prangende vraag of Twitter binnenkort om zal vallen, gezien de enorme braindrain van de afgelopen weken.

Dit meest zwarte scenario roept de vraag op of bedrijven nu al maatregelen moeten nemen .Is het bijvoorbeeld verstandig om over te stappen naar een kleinschalig Twitter-alternatief zoals Mastodon, of moet je juist kijken naar de bekendere alternatieven zoals Facebook en TikTok? Of is het advies om de huidige Twitterstorm uit te zitten en af te wachten wat er gaat gebeuren?

Een eenduidig antwoord op deze vragen is er eigenlijk niet (sorry), het hangt af van de specifieke organisatie en welke doelgroep ze wil bereiken met haar social kanalen. Maar er zijn wel een aantal overwegingen die kunnen helpen bij het nemen van de juiste beslissing.

Overweging #1: Onrust komt niet uit de lucht vallen

Ook voordat Musk zijn overnamebod van 44 miljard dollar deed, ging het al niet heel lekker bij Twitter. Zo bleek uit een intern onderzoek dat het aantal zogeheten heavy tweeters (de 10% van de Twitteraars die verantwoordelijk is voor 90% van alle tweets) afnam. Ook het aantal spamaccounts houdt de gemoederen bezig, niet in de laatste plaats die van Musk zelf – even leek het erop dat hij onder zijn overnamedeal uit wilde komen door te argumenteren dat Twitter veel meer spamaccounts heeft dan het platform aangeeft. En dan is er nog de tendens van opdrogende advertentie-inkomsten, een trend die door de recente onrust wordt versterkt. Alles bij elkaar kun je je afvragen wat bedrijven überhaupt nog op Twitter doen, maar zo zwart-wit ligt het nou ook weer niet.

Overweging #2: Een goed alternatief lijkt er nog niet te zijn

De afgelopen weken waren er talloze tweets te zien van Twittergebruikers die hun vertrek naar Mastodon aankondigden. En minstens zoveel tweeps die weer terugkeerden naar Twitter omdat ze niet begrepen hoe Mastodon precies werkt. De voordelen (een sociaal platform dat niet in handen is van een tech-miljonair met megalomane trekjes) bleken niet op te wegen tegen de nadelen (het gebruik is een stuk minder intuïtief en gebruiksvriendelijk). Bovendien: een overstap naar Mastodon is voor individuele gebruikers van Twitter nog een overweging, maar voor bedrijven en organisaties ontbreken de betaalde mogelijkheden om onder de aandacht van potentiële klanten te komen: je kunt als merk niet adverteren op Mastodon. En laat dat nou voor veel bedrijven de belangrijkste reden zijn om op Twitter (en social media in het algemeen) actief te zijn.

Overweging #3: Ieder platform zijn eigen haken en ogen

Zonder in whataboutism te willen vervallen: ook andere social platforms kampen met problemen. Facebook/Meta is niet transparant over wat ze met de enorme hoeveelheid data doen die ze van hun gebruikers verzamelen. Bij TikTok lijkt de Chinese overheid over de schouder van gebruikers mee te kijken. En bij alle social mediatoepassingen vormen desinformatie en fake news (en algoritmes die dit soort berichten rondpompen) een kwalijk onderdeel. Een overstap van Twitter naar een ander platform betekent dus niet automatisch een eind aan alle discussie.

Primary Sidebar

Categorieën

  • Blogs
  • Cases
  • Innovatienieuws
  • Wisse-nieuws

Artikelen

  • Innovaties: verantwoording en scores
  • Fysiotherapie en VR
  • Spraakgestuurd rapporteren in de zorg: een directe lastenverlichting
  • Snellaadpalen met ingebouwde bufferaccu’s
  • Waterstofmolen maakt ter plekke waterstof uit windenergie

Footer

Contact

Kroonpark 2a
6831 GV Arnhem
Postbus 3037
6802 DA Arnhem
026 443 15 23

 

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • xing
partners partners

Schrijf je in voor de nieuwsbrief



© 2023 Wisse Kommunikatie. All rights reserved.

  • Privacy statement
  • Terms and conditions