• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Skip to footer navigation
Wisse Kommunikatie

Wisse Kommunikatie

We helpen innovatieve organisaties hun doelen bereiken met goed onderbouwde content

  • Diensten
    • Communicatiestrategie
    • Communicatietrainingen
    • Contentstrategie
    • Crisiscommunicatie
    • Leadgeneratie
    • PR
  • Content
    • Blogs
    • Cases
    • Markante Kommunikanten
    • Wisse-nieuws
    • Podcast en webinars
  • Crisiscommunicatie
    • Bedrijfsleven
    • Zorg
  • Innovatie
  • Opdrachtgevers
  • Over ons
    • Contact
    • Team
  • Nederlands
  • Engels
  • Duits

Transparante nieuwsgaring: NU.nl geeft (tijdelijk) een kijkje in de redactiekeuken

mei 27, 2022 by Peter Drent

Het is de vraag van menige klant: ‘waarom heeft onderzoek X, productintroductie Y of PR-stunt Z het (landelijke) nieuws niet gehaald’? Aan ons als PR-bureau elke keer weer de schone taak om uit te leggen waarom het dit keer niet ‘gelukt’ is. Sinds kort helpt nieuwsplatform NU.nl ons hier een handje bij. In de nieuwe rubriek ‘Dit haalde NU.nl niet’ legt de redactie uit waarom ze niet bericht over een bepaald onderwerp. Het geeft een interessant kijkje in de keuken van de redactie en de keuzes die zij maakt.

De aanleiding voor deze rubriek is het feit dat ‘NU.nl op zoek is naar manieren om het vertrouwen van bezoekers te vergroten’. Het nieuwsplatform heeft een (lezers)onderzoek uitgevoerd waarin bezoekers werd gevraagd naar de manier waarop de redactie de betrouwbaarheid kon verhogen. Uit het onderzoek blijken dit de drie belangrijkste elementen voor het vergroten van de betrouwbaarheid: uitleg over hoe een bericht tot stand is gekomen, meer fact-checks, maar ook de behoefte om te weten welk nieuws niet tot een artikel heeft geleid. Daarom heeft NU.nl voor in ieder geval één maand de nieuwe rubriek geïntroduceerd.

De nieuwe (mogelijk dus tijdelijke) rubriek van Nu.nl is een must-read voor alle (beginnende) PR-professionals om een beter inzicht te krijgen hoe redacties werken en te begrijpen waarom ze bepaalde keuzes maken. De voorbeelden uit deze rubrieken kunnen ook als inspiratie dienen om klanten uit te leggen waarom iets wat zij als groot nieuws ervaren voor de media – helaas – onvoldoende nieuwswaardig is. Het is natuurlijk wel zo dat door uit te leggen waarom een bepaald onderwerp het nieuws niet heeft gehaald, het uiteindelijk via een achterdeur nog steeds nationale aandacht krijgt. Een mooie bijkomstigheid.

Een aantal voorbeelden van onderwerpen die het nieuws niet gehaald hebben en de reden waarom niet: het gepresenteerde nieuws is nog niet zeker (‘Onbelaste reiskostenvergoeding wordt 21 cent per kilometer in 2023’), het onderzoek op basis waarvan het nieuws is gecreëerd kent de nodige haken en ogen (‘Kinderen in de jeugdzorg verhuizen vaak door’). En het vermeende needle-spiking-incident in Kaatsheuvel heeft de voorpagina van NU.nl (nog) niet gehaald omdat de politie nog onderzoekt of deze mensen echt zijn geïnjecteerd. Het is dus nog niet zeker is of ze echt gedrogeerd zijn of dat andere factoren wellicht een rol hebben gespeeld.

De ‘Dit haalde NU.nl niet’-rubriek is wat mij betreft een belangrijke eerste stap in het transparanter maken van de werkwijze van de Nederlandse nieuwsgaring. In een tijd waarin het verhogen van betrouwbaarheid niet los te zien is van de levendige discussie rondom nepnieuws en desinformatie – en de rol van media hierin – dient dit initiatief van NU.nl hopelijk ook als voorbeeld voor andere landelijke nieuwsmedia.

Peter Drent

Primary Sidebar

Categorieën

  • Blogs
  • Cases
  • Innovatienieuws
  • Wisse-nieuws

Artikelen

  • Innovaties: verantwoording en scores
  • Fysiotherapie en VR
  • Spraakgestuurd rapporteren in de zorg: een directe lastenverlichting
  • Snellaadpalen met ingebouwde bufferaccu’s
  • Waterstofmolen maakt ter plekke waterstof uit windenergie

Footer

Contact

Kroonpark 2a
6831 GV Arnhem
Postbus 3037
6802 DA Arnhem
026 443 15 23

 

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • xing
partners partners

Schrijf je in voor de nieuwsbrief



© 2023 Wisse Kommunikatie. All rights reserved.

  • Privacy statement
  • Terms and conditions