• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Skip to footer navigation
Wisse Kommunikatie

Wisse Kommunikatie

We helpen innovatieve organisaties hun doelen bereiken met goed onderbouwde content

  • Diensten
    • Communicatiestrategie
    • Communicatietrainingen
    • Contentstrategie
    • Crisiscommunicatie
    • Leadgeneratie
    • PR
  • Content
    • Blogs
    • Cases
    • Markante Kommunikanten
    • Wisse-nieuws
    • Podcast en webinars
  • Crisiscommunicatie
    • Bedrijfsleven
    • Zorg
  • Innovatie
  • Opdrachtgevers
  • Over ons
    • Contact
    • Team
  • Nederlands
  • Engels
  • Duits

Trend: lijstjes!

oktober 26, 2022 by Serge Beckers

Natuurlijk kijk je als communicatiebureau vooruit. Schroef je samen met je team, je partnerbureau in België en je buitenlandse partners in de Worldcom PR Group je ambities weer op, bedenk je nieuwe concepten en denk je met samen met je opdrachtgevers na over manieren om de verander(en)de communicatie- en marketingrealiteit bij de horens te vatten, bijvoorbeeld door leads te converteren door de inzet van ‘premium content’.

Bij het proces van vooruitdenken hoort ook het signaleren van trends. Om die in kaart te brengen, gebruiken we naast de inzichten van de bovengenoemde partijen natuurlijk ook de informatie uit onderzoeken en papers, en monitoren we publicaties en posts van brancheverenigingen, journalisten, influencers en ervaringsdeskundigen.

Bovendien zetten we bij Wisse Kommunikatie de Worldcom Confidence Index (WCI) in, het eerste op AI gebaseerde ‘levende’ marktonderzoek, dat de onderwerpen bijhoudt waar meer dan 80.000 CEO’s en CMO’s in zes regio’s, 42 landen en 11 sectoren online over praten. De WCI legt hun niveaus van betrokkenheid vast bij zakelijke onderwerpen en brengt in kaart hoeveel het vertrouwensniveau voor elk onderwerp is veranderd. Een ideale trendmonitor voor de lange termijn dus, met een internationale insteek als grote voordeel.

Ten slotte maken we – in onze behoefte om de trends die wij zelf voorzien te bewijzen voor het grote publiek – dankbaar gebruik van de lijstjes van vakgenoten. Het is haast een wetmatigheid: zodra de bomen verkleuren, heeft de NS problemen met de dienstregeling en vliegen de ‘tops zoveel op het gebied van weet ik wat’ je om de oren. Vele ludiek, oppervlakkig, nauwelijks representatief of anderszins niet geschikt voor professioneel gebruikt, een aantal wel degelijk nuttig.

Uit die laatste categorie lijsten heb ik een lijstje opgesteld. Waarbij ik de meest verrassende of interessante resultaten hieronder noteer. De complete lijsten vind je achter de desbetreffende URL’s.

Lijst 1: Socialmedia-trends voor 2023

https://www.frankwatching.com/archive/2022/10/24/social-media-trends-2023/

Belangrijkste inzicht: It’s all about creatorship

“Ook voor 2022 al benoemd als belangrijke trend, maar de snelheid waarmee het belang van creatorship groeit is ongekend. Aangescherpte privacyreglementen op social media (we kunnen steeds minder targeten op interesses en demografische gegevens) en het steeds meer beschermen van de gebruiker maakt het uitdagender om de gebruiker gericht te bereiken. Het maken van relevante een aantrekkelijke content wordt dus nog belangrijker. Daarbij spelen creators een cruciale rol. Niet enkel influencers dus, maar ook bestaande klanten van je merk die kunnen zorgen voor user generated (peer to peer) content. Ga er dus maar vanuit dat creators een onmisbaar onderdeel gaan zijn van je contentmix. Ook voor de content op je eigen owned kanalen.

Het gaat dus niet langer (enkel) om influencers met een groot bereik, maar ook om content van creators die uit je doelgroep komen.”

Lijst 2: PR-trends voor 2023

https://www.frankwatching.com/archive/2022/10/26/pr-trends-regels-2023/

Belangrijkste inzicht: B2B-podcasts

“Podcasts worden steeds populairder. Ik vermoed dat veel B2B-organisaties podcasts zullen inzetten om meer aandacht te genereren en hun thought leadership te laten zien in 2023. Door zelf een B2B-podcast te beginnen met je organisatie, krijg je de mogelijkheid om bepaalde topics uit je branche uitgebreid te bespreken.”

Lijst 3: Online marketing trends voor 2023

https://booomdigital.nl/stories/online-marketing-trends-2023/

Belangrijkste inzicht: Videomarketing en live streaming

“Deze online marketingtrend is belangrijk om de aandacht van een kijker langer vast te houden dan een statische post. Steeds meer marketeers gebruiken korte video’s om de interactie met hun doelgroep te stimuleren. Bovendien worden platforms als Tiktok en Instagram reels vaker ingezet om de merkbekendheid via korte video’s te vergroten onder millennials en Gen Z.

Live streaming is ook een bewezen succesvolle marketingstrategie. In 2021 hebben consumenten 548 miljard uur aan content gestreamd op mobiele apparaten, aldus dit onderzoek. Wanneer live streaming wordt gecombineerd met influencer marketing, kan nog meer merkbekendheid worden gecreëerd terwijl gebruikers naar een livestream kijken.”

Lijst 4: Communicatietrends voor 2023

https://www.frankwatching.com/archive/2022/07/04/communicatietrends-2022-2023/

Belangrijkste inzicht: Vertrouwen door radicale transparantie

We hebben behoefte aan bestuurders, politici en ondernemers die zich niet richten op beeldvorming, maar op herstel van de relatie. Echt leiderschap tonen dus! Benoem dilemma’s, wees (radicaal) transparant en neem direct verantwoordelijkheid als er iets misgaat.

Primary Sidebar

Categorieën

  • Blogs
  • Cases
  • Innovatienieuws
  • Wisse-nieuws

Artikelen

  • Innovaties: verantwoording en scores
  • Fysiotherapie en VR
  • Spraakgestuurd rapporteren in de zorg: een directe lastenverlichting
  • Snellaadpalen met ingebouwde bufferaccu’s
  • Waterstofmolen maakt ter plekke waterstof uit windenergie

Footer

Contact

Kroonpark 2a
6831 GV Arnhem
Postbus 3037
6802 DA Arnhem
026 443 15 23

 

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • xing
partners partners

Schrijf je in voor de nieuwsbrief



© 2023 Wisse Kommunikatie. All rights reserved.

  • Privacy statement
  • Terms and conditions