Tijdens de Inclusieweek heeft Stichting Socialrun een nieuwe game gelanceerd: Verwarrend nieuws! Deze game leert je twee dingen in één spel: je leert hoe je als razende reporter nieuws maakt en je krijgt inzicht in de beeldvorming rond ‘personen met verward gedrag’. Die is vaak erg negatief, maar is dat terecht? En kloppen de berichten eigenlijk wel? Zou jij het beter kunnen? Daar kom je achter in dit online spel.
De initiator van het spel, Stichting Socialrun, is een organisatie waar we al jaren belangeloos voor werken, iets wat we door de mooie initiatieven en de goede band die we hebben ook graag voor ze doen. En terwijl we ondersteunden bij het verzenden van het persbericht, werd mijn nieuwsgierigheid gewekt door de inhoud van het spel. Want al zijn we bij Wisse geen razende reporter, we zijn wel betrokken bij nieuws maken en we zitten dagelijks boven op de actualiteit. En met grote regelmaat hebben we daar ook een mening over, bijvoorbeeld over pure sensatie in grote letters, koppen die niet passen bij de inhoud van het artikel, of in het geval van crisiscommunicatie een kop die waarschijnlijk lezers trekt, maar ook veel schade kan aanrichten. En dat raakt ook precies aan de kern van de gelanceerde game: als het nieuws over verwarde personen gaat, staat vaak niet de persoon centraal, maar het belang van het bereiken van een zo groot mogelijk publiek.
Bereik of betrouwbaarheid?
Het mooie van deze game is dat je als razende reporter niet alleen je eerste scoop behaalt, maar ook leert aandacht te besteden aan betrouwbaarheid, het checken van feiten en het vinden van de balans tussen ophef en geloofwaardigheid. Kies je voor ophef en sensatie, word je op de vingers getikt door je ervaren collega’s. Werk je te secuur, voert je baas de druk op. Een mooie weergave van de werkelijkheid. En bovendien leuk tijdverdrijf. Tijdens mijn spel heb ik een bereik van 154000 gehaald, al was mijn geloofwaardigheid middelmatig. Een goede score voor sensatiebeluste media. Maar in werkelijkheid had ik deze koppen niet geschreven. De journalistieke vrijheid om in te spelen op angst en onveiligheid en de verwarde situatie uit te vergroten, die hebben we in de PR niet. Onze opdrachtgevers moeten er niet aan denken op deze manier in het nieuws te komen!
Maar dat is natuurlijk ook de crux van dit verhaal. Want er is toch niemand die er op zit te wachten om op deze manier in het nieuws te komen? Het probleem is alleen dat verwarde mensen heel moeilijk weerstand kunnen bieden aan media die over hen schrijven. Maar ze kunnen wel lezen wat er over ze wordt geschreven. Dus als je razende reporter wil worden, pas dan op voor het brengen van eenzijdig nieuws om geloofwaardig te blijven.
Openheid en acceptatie
Deze nieuwe game zorgt voor een beetje meer bewustwording rondom verwarde personen gericht op de brengers van nieuws. Een initiatief dat past bij Stichting Socialrun, die zich al jaren inzet voor meer openheid over en meer acceptatie van mensen met een psychische kwetsbaarheid. Ieder jaar ontwikkelen ze diverse initiatieven gericht op inclusie en om stigma te verkleinen, met als jaarlijks hoogtepunt de Socialrun zelf: een estafetterun van 555 km die in 48 uur wordt afgerond. Dit weekend laten ruim 41 teams zich sponsoren om aandacht te vragen voor psychische kwetsbaarheden. En als je bedenkt dat ruim één op de vier mensen ooit te maken krijgt met een psychische aandoening, is meer begrip en acceptatie eigenlijk voor iedereen van belang.
Marlous Fortuin