LinkedIn is tegenwoordig een van de belangrijkste platforms om je als bedrijf op te profileren. In Nederland alleen al heeft LinkedIn zo’n 4,7 miljoen actieve leden. Veel werkzoekenden starten hun zoektocht dan ook op LinkedIn en belanden daarbij hopelijk op de bedrijfspagina. De uitkomst van die zoektocht kun jij zelf beïnvloeden, door die potentiële werknemers naar je bedrijfspagina te lokken en daarmee te zorgen dat ze een goed beeld krijgen van je organisatie. Maar hoe…?
Corporate influencers: het nieuwe employer branding
Het antwoord is simpeler dan je denkt: via je medewerkers! Zij zijn degenen die onderdeel zijn van de bedrijfscultuur en je als geen ander kunnen vertellen hoe het er in jouw organisatie aan toe gaat. De werknemers, die in deze context ook wel ‘corporate influencers’ genoemd worden, hebben vaak een groter bereik dan bedrijfspagina’s. Volgens LinkedIn bereiken posts van werknemers zelfs acht keer zo veel engagement als posts van bedrijfspagina’s. Werknemers spelen daarmee ook een belangrijke rol in het delen van actualiteiten op social media. Als je medewerkers regelmatig updates van het bedrijf delen en zelf posts schrijven, krijgen hun connecties een authentieke inkijk in de bedrijfscultuur, wat de reputatie van je bedrijf ten goede komt. Uiteindelijk zullen zij uit nieuwsgierigheid op de bedrijfspagina terechtkomen en misschien zelfs wel solliciteren. Een heel goede manier van employer branding dus!
Nog meer voordelen
Maar de inzet van medewerkers biedt nog meer voordelen. Corporate influencers dragen bij aan het versterken van klantrelaties en verhogen daardoor de conversie. Daarbij komt nog dat werknemers die ingezet worden als corporate influencers zelf ook meer betrokken raken bij hun organisatie. En dat is weer gunstig voor de productiviteit en de werknemerstevredenheid. Let wel, voor al het bovenstaande geldt: de inzet van corporate influencers werkt uiteraard alleen als je werknemers ook écht tevreden zijn. Anders kan het juist een averechts effect hebben.
Hoe dan?
Hoe zorg je er als bedrijf voor dat je medewerkers zich laten inzetten als ambassadeurs? Ten eerste moeten ze natuurlijk tevreden zijn met hun werk. Daardoor zijn ze eerder bereid iets extra’s te doen voor hun werkgever. Daarnaast zijn trots en transparantie van belang. Trots, bijvoorbeeld op de prestaties van het bedrijf, is een emotie die mensen graag delen met anderen. Transparantie, zoals inzicht geven in toekomstplannen, draagt bij aan een hecht teamverband. Hierdoor voelen de medewerkers zich gewaardeerd en onderdeel van het team. En deze transparantie kan dan weer een gevoel van trots aanwakkeren.
Electronic Word of Mouth
Zijn jouw medewerkers al echte ambassadeurs voor je organisatie? Nog niet? Onze communicatiespecialisten vertellen je graag meer over de kracht van E-WOM. Onder andere dat deze aanpak veel goedkoper is dan investeren in allerlei advertenties om je bedrijf te promoten.
Ben jij klaar om samen met ons en jouw medewerkers de uitdaging aan te gaan? Neem gerust contact op met een van onze ambassadeurs. Hun LinkedIn-pagina’s vind je uiteraard gewoon op onze website.
Deze tekst is geïnspireerd op de blog van Duygu Duru – Senior Account Director – bij HBI Helga Bailey GmbH – International PR & MarCom