Ruim een half jaar geleden gingen alle seinen weer op groen. Eind maart vervielen alle coronamaatregelen voor evenementen. Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Anderhalve meter afstand. Een maximum aantal bezoekers. Tijdsloten en looproutes. En een gezondheidscheck vooraf. Het vakbeurzen- en evenementenseizoen draait inmiddels op volle toeren. Na ruim tweeënhalf jaar van onzekerheid – met telkens wisselende maatregelen en uitstel van events als gevolg – lijkt corona iets uit het verre verleden.
Een blik op de eventkalender laat zien dat er heel veel op het programma staat komende maanden in de RAI, de Jaarbeurs, Expo Houten en de Brabanthallen, om maar wat voorbeelden te noemen. En niet alleen de grote beurslocaties pakken uit, ook veel bedrijven hebben komende tijd events op hun kalender staan. Natuurlijk, het is heel fijn om elkaar weer fysiek te ontmoeten, met eigen ogen te zien welke innovaties en trends eraan komen, bij te praten, en te spreken met collega’s en deskundigen binnen je eigen vakgebied. Maar het is ondertussen oktober. De dagen worden korter, het weer slechter. Het griepseizoen komt eraan. Het aantal positieve coronatests en het aantal ziekenhuisopnames stijgen in rap tempo. Het RIVM concludeerde zelfs dat de najaarsgolf inmiddels officieel begonnen is. Het advies om te testen bij klachten, thuis te blijven na een positieve test en een herhaalprik te halen wordt weer gegeven. Grote vraag is dan ook: hoe zal het najaar er in 2022 uitzien?
Ook in de tweede helft van 2020 en 2021 werd er vaak pas lastminute – op basis van de coronamaatregelen – besloten of een event wel of niet door kon gaan. Meestal pas een aantal weken van tevoren. Mijn advies als je een event – klein of groot – organiseert: wees voorbereid. Verdiep je in de mogelijkheden van een hybride event. Maak je congres, beurs, workshop of presentatie niet alleen ‘fysiek’, maar voeg ook een digitale component toe, bijvoorbeeld in de vorm van een webinar. Daarmee vergroot je niet alleen de kans op meer deelnemers, je hebt bovendien een alternatief als er toch weer een coronagolf met bijbehorende maatregelen aankomt. Vooral bij internationale events – waarbij ook partners of klanten uit andere landen aanschuiven – verklein je daarmee de barrière voor twijfelaars die van verder moeten komen. Nog een voordeel: je hebt mooie content in handen om na afloop van het event mee naar buiten te gaan.
Webinar
Webinars zijn er in alle soorten en maten. Van een interne trainingssessie tot een product- of strategielancering, van een rondetafelgesprek tot een volwaardig digitaal of hybride event. Maar hoe zorg je ervoor dat je ook echt alles uit je webinar haalt? En dat de inhoud aansluit bij je strategie en je uitstraling?
Het organiseren van een geslaagd webinar doe je er niet even bij. Het begint bij een goede voorbereiding en een goed doordacht plan. De consultants van Wisse Kommunikatie hebben veel ervaring met de organisatie van webinars en kunnen adviseren bij alle stappen die nodig zijn om tot een succesvolle uitzending te komen. Van idee tot productie en promotie. Daarbij vormt kwalitatief goede content altijd de basis. Wij ondersteunen bij het bepalen van het juiste thema, het vinden van de meest geschikte sprekers, het inschakelen van een presentator of gespreksleider en het maken van een duidelijk draaiboek.
Ook op de dag zelf zorgen wij ervoor dat alles op rolletjes loopt. Behalve bij de inhoudelijke voorbereiding ondersteunt Wisse Kommunikatie ook bij de technische kant. Voor opname van de webinars werken wij samen met Live Stream Studio. Hun studio’s in Apeldoorn, Utrecht en Den Haag zijn uitgerust met hoogwaardige video- en audioapparatuur, hun doorgewinterde technici draaien aan de knoppen. Wil je liever een webinar vanuit je eigen kantoor organiseren, dan is daarvoor een mobiele studio beschikbaar. Kortom, voor elk wat wils.
Heb je plannen om een webinar te organiseren en ben je benieuwd naar alle mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op door het formulier in te vullen.
Remco Nieuwenbroek