Er zijn voldoende blogs geschreven over een hoe je een goede podcast maakt, maar daarin wordt vaak weinig stilgestaan bij hoe je als gast in een podcast kunt ‘shinen’. Onze Amerikaanse Worldcom-partner The Pollack Group geeft in een interessante blog een aantal tips over hoe je een interessante podcastgast wordt en zo kan bijdragen aan het succes van een podcast.
Hieronder een zestal tips van Jennifer Lewis van The Pollack Group die je helpen een succesvolle podcastgast te zijn.
1. Ken de podcast
Als PR-professionals weten we maar al te goed dat het geheim van goede mediarelaties is dat we ons inlezen in het werk van de journalist. Dit geldt ook voor podcasting. Als je te gast wilt zijn bij een programma, reageer dan op hun posts via sociale media, promoot de afleveringen op jouw kanalen en vermeld bij contact een paar van je favoriete momenten of afleveringen.
Wanneer je benaderd wordt voor deelname aan een programma dat je nog niet kent, luister dan een paar afleveringen voordat je ingaat op de uitnodiging. Zorg dat je precies weet met wie je samenwerkt, wat er doorgaans in de podcast besproken wordt en wie de podcast beluistert voordat je op ‘record’ drukt.
2. Vraag om gesprekspunten en een intake
Zelfs als je een inhoudelijke expert bent op een bepaald onderwerp, is het belangrijk om goed voorbereid te zijn. De meeste podcasthosts zullen voorafgaand aan de aflevering een intakegesprek voorstellen om de podcast voor te bespreken. Schroom trouwens ook niet om vooraf schriftelijk om de gespreksonderwerpen te vragen om jezelf goed voor te kunnen bereiden.
3. Wees spraakzaam en interessant
Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar met een plofkap voor de neus is het niet ongebruikelijk dat een gast dichtklapt. Een goede podcasthost voelt aan of een gast hulp nodig heeft en zal indien nodig van onderwerp te wisselen, of zelfs een paar minuten op pauze drukken. Zolang je als gast inhoudelijk interessant blijft, vinden luisteraars het niet erg als je een paar keer te veel ‘eh’ zegt of als er langere pauzes zijn dan normaal. Met een beetje oefening en voorbereiding kunnen zelfs de meest verlegen podcastgasten impact maken op een show.
4. Pitch jouw bedrijf, maar met mate
Het is heel gebruikelijk om als gast jouw bedrijf of product in een podcast te noemen. De mate waarin dat gebeurt, is echter belangrijk. Podcasthosts zullen jouw product of dienst doorgaans tijdens de introductie of bij de afronding van het interview benoemen. Het tussendoor te veel ‘pitchen’ van je eigen product of dienst kan zowel de host als de luisteraar afschrikken. Idealiter informeer je de host vooraf over welke product of dienst onder de aandacht gebracht kan worden en het podcastteam zal dit dan opnemen in de planning van de aflevering.
5. Geef luisteraars iets mee
Podcastfans hebben verschillende redenen om naar een specifieke podcast te luisteren. Er zijn echter twee belangrijke manieren om luisteraars te behouden: entertainen en onderwijzen. De beste manier om indruk te maken op luisteraars en een goede reputatie op te bouwen, is door zowel de presentator als de luisteraars iets over een bepaald onderwerp te leren. De ‘les’ hoeft niet overdreven te zijn; een paar unieke feiten of adviezen zijn voldoende. Of de gast nu kan putten uit ‘real life’-ervaringen of feiten of statistieken heeft om te delen, elk stukje informatie dat kan worden gebruikt om van te leren is enorm effectief bij het creëren van een succesvolle podcastaflevering.
6. Communiceer met de hosts/producenten
Uiteindelijk is de beste manier om een goede indruk achter te laten als gast van een podcast het communiceren met en het opbouwen van een vriendschappelijke band met producenten en presentatoren voorafgaand aan een aflevering. Podcasthosts stellen het op prijs als gasten specifieke gesprekspunten aandragen tijdens het voorbespreken van de opname. Door aan te geven waar je graag over wilt praten, kan een verscheidenheid aan onderwerpen besproken worden, wat uiteindelijk kan bijdragen aan het succes van een podcast.
Voor onze eigen ‘Markante Kommunikanten’-podcast zijn wij ook altijd op zoek naar gasten die willen shinen! Dus heb jij een goed verhaal dat je graag aan een breder MarCom-publiek wilt vertellen en durf je na het lezen van deze blog wel achter de microfoon te kruipen? Neem dan contact op met mijn collega Serge (serge.beckers@wisse-worldcom.nl).
Luister hier alvast een paar afleveringen van de Wisse-podcast terug!