• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871

“Informatieverstrekking en –aanvraag rond langer thuis wonen nog steeds niet optimaal” luidde de titel van het persbericht dat we in maart 2017 uitstuurden naar aanleiding van het communicatieonderzoek dat we hadden uitgevoerd voor trapliftfabrikant thyssenkrupp Home Solutions en de leverancier van het personenalarm Zembro.

De vermelding ‘nog steeds niet’ doet vermoeden dat we vergelijkingsmateriaal hadden. En dat klopt: hetzelfde onderzoek hadden we ook al eind 2014 uitgevoerd, toen de conclusie was dat ‘veel senioren hun woning ongeschikt vinden om op hogere leeftijd thuis te blijven wonen’.

Marktonderzoek

Het plan voor een uitgebreid onderzoek werd dan ook snel goedgekeurd door alle betrokkenen. Bedrijven die eigenlijk wel wisten hoe het zat – hun sales baseert er immers complete planningen en production runs op – maar die nog zochten naar het harde bewijs voor hun communicatieboodschap dat mensen noodgedwongen langer thuis blijven wonen en niet altijd goed geïnformeerd zijn over de implicaties en mogelijke oplossingen.

Onderzoeksopzet

Onze respondenten hadden we snel gevonden. Een telefoontje naar seniorenorganisatie ANBO en een enorme pool van senioren in de leeftijd van 50 jaar tot 80+ stond tot onze beschikking. En het onderwerp ‘langer thuis wonen’ leefde, zowel in 2014/15 als in 2018: bij de eerste editie antwoordden 11.215 van de 80.000 ANBO-leden, bij de tweede was de relatieve respons met ruim 16% nog hoger, omdat 10.855 van de toenmalige 67.000 ANBO-leden bereid waren de 10 minuten durende enquête volledig in te vullen.

Ook de impact van het onderzoek was onverwacht groot. Hoewel ook Wisse Kommunikatie natuurlijk al jaren meeloopt in de zorgsector en net als thyssenkrupp en Zembro sterk vermoedde dat de senior nog niet voorbereid was op de veranderingen in de wetgeving voor langdurige zorg, waren we toch verrast door de vele terugbelverzoeken en kattenbelletjes van de respondenten die de resultaten graag wilden ontvangen. En natuurlijk door de aandacht door dag- en vakbladen en portals, en van de twee politieke partijen die onze resultaten meenamen in hun landelijke debatten.

Autoriteit

Voor onze opdrachtgevers thyssenkrupp en Zembro was het onderzoek natuurlijk geen harde sales-tool. We hebben deze activiteit voor ze ontwikkeld omdat we mogelijkheden zagen om de bedrijven te positioneren als autoriteit op het gebied van langer thuis wonen. En dat is gelukt, zegt mijn sterke onderbuikgevoel. Want hoewel we onomstotelijk kunnen bewijzen dat ‘de kennis onder senioren over de veranderingen in de langdurige zorg in 2017 iets is verbeterd ten opzichte van 2014, maar dat nog steeds een derde zegt niet goed op de hoogte te zijn van deze veranderingen’, was er helaas geen budget beschikbaar voor een nulmeting en een vervolgonderzoek op het gebied van imago en reputatie van onze opdrachtgevers.

Serge Beckers