“3D foodprinting is een veelbelovende technologie voor restaurants, grootkeukens en de voedingsmiddelenindustrie. Door een product of een gerecht laag voor laag op te bouwen, is een uitgebreid scala aan vormen en structuren mogelijk. Maar 3D foodprinting biedt daarnaast ook interessante mogelijkheden om de productiviteit en de efficiency bij de voedselbereiding te verhogen. Bovendien kan 3D foodprinting helpen bij het oplossen van eetproblemen.”
Dat was letterlijk de eerste alinea van een persuitnodiging aan de vakmedia in de voedingsmiddelenindustrie en de horeca om kennis te maken met alle aspecten van 3D foodprinting. In die alinea waren meteen ook alle ‘key messages’ van de introductiecampagne verwerkt.
Tijdens de persbriefing op 24 maart introduceerde FELIXprinters een nieuwe serie 3D foodprinters, waarvan de technologie en de functionaliteit door CEO Guillaume Feliksdal gepresenteerd werden. Omdat de nadruk vooral op de toepassingen lag, waren er diverse andere sprekers uitgenodigd, die ingingen op innovatie in de voeding, de receptuur van de pasta’s en de mogelijkheden van 3D foodprinting in serieproductie. Masterchef Eugène Swalen bereidde ter plekke enkele gerechtjes op de FELIX 3D foodprinters, die de aanwezige journalisten konden proeven.
De persbriefing resulteerde in een aantal mooie artikelen en droeg zo ook bij aan de herkenning van FELIXprinters op de eerste editie van de vakbeurs Food Technology, die drie weken na de persbriefing voor het eerst gehouden werd in den Bosch.
Uit de publicaties blijkt eens te meer dat er altijd plek is voor aantrekkelijke en ‘journalistieke’ content over innovatie en de toepassingen van nieuwe technologie, die verder gaat dan de standaard reclameverhaaltjes over nieuwe apparatuur. Voor FELIXprinters hebben we daarom inmiddels ook een paar mooie verhalen gemaakt over het gebruik van hun FDM- en bioprinters, waarmee – bijvoorbeeld – biologisch materiaal voor onder meer huidtransplantaties geprint kan worden.