Wisse Kommunikatie kreeg in 2019 de opdracht van farmaceut Mallinckrodt om een concept te ontwikkelen voor de introductie van een geneesmiddel tegen Multiple Sclerose. Later zou datzelfde medicijn ook nog voor andere indicaties ingezet worden. Om meteen een flinke impact te maken, was een sterke positionering van het medicijn nodig. Productwaarden, propositie, missie, etc. werden tegen het licht gehouden en aangescherpt, en vervolgens is Wisse Kommunikatie met verschillende partijen aan de slag gegaan om een solide marketing- en communicatiestrategie op papier te zetten.
Workflow
Strategie (visie, missie, ambities, propositie)
Op basis van deskresearch en verschillende interviewsessies op C-level hebben we een discussiestuk opgesteld en vervolgens een presentatie ontwikkeld over het MS-medicijn. In onze communicatie lag de nadruk heel duidelijk op transparantie en authenticiteit, niet in de laatste plaats omdat elk farmaceutisch bedrijf vanaf het begin en zonder uitzondering met het gebrek aan deze waarden in de sector geconfronteerd wordt.
Belangrijkste bevindingen uit het discussiestuk:
- Transparantie over het merk achter het product is essentieel
- Transparantie over de voordelen en de bijwerkingen evenzeer
- Bij alle uitingen is afstemming nodig met het kernmerk (waarden)
- We zoeken een verhaal dat gemakkelijk te gebruiken en te vertellen is
- De context waarin het medicijn wordt voorgeschreven en gebruikt is erg belangrijk
- We creëren een ‘love to follow’-beweging en gaan ‘van informatie naar inspiratie’, ‘van wat het medicijn doet naar wat het medicijn betekent’.
Werken met de juiste proposities is essentieel, bij alle mogelijke marketingmateriaal. Daarbij is het belangrijk om te beoordelen of de verschillende doelgroepen verschillende behoeften of een verschillend kennisniveau hebben. Na het uitwerken van de proposities hadden we een solide basis waarmee sales en communicatie hun doelgroepen konden bereiken.
Creatieve fase
Op basis van de uitkomst van de strategiesessies hebben we een logo, een huisstijl, een communicatiestijl en een digitale stijl ontwikkeld.
PR en communicatie
In deze fase hebben een groot aantal componenten ontwikkeld en uitgevoerd. We begonnen met een overkoepelend plan en hebben samen met onze Worldcom-partners voor gelokaliseerde versies gezorgd voor elk betrokken land.
- PR-plan
- Sales kit
- Media- en stakeholderlijst
- Q&A’s
- Crisiscommunicatieplan
- Mediatraining voor C-level (internationaal)
- Social media-plan
Middelen
De middelen die we in de campagnes gebruikt hebben, waren onder andere:
- Briefpapier, templates voor officiële correspondentie
- Gids voor merkidentiteit
- Verpakkingsontwerpen
- Brochures en folders
- Aanvullende beschermingscertificaten (ABC-folder)
- Detail aid
- Trainingshandleidingen
- PPT-presentaties
- Website
- Stand-banners