• Nederlands
  • Engels
  • Duits
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Diensten
Social media-basisondersteuning

Social media-basisondersteuning

Veel bedrijven willen graag actief zijn op social media; ze willen vindbaar zijn en een extra  mogelijkheid creëren om in contact te komen met hun netwerk en potentiële klanten. Maar de valkuil is dat dit goede idee wel extra taken met zich meebrengt. Bovendien: eenmaal begonnen blijkt het veel arbeidsintensiever dan gedacht. “Wat moeten we posten?” “Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor social?” “Heeft er al iemand gereageerd op de vraag die via Facebook werd gesteld? Ach, nu is het al een week geleden, de klant heeft vast al een antwoord gevonden, anders hadden we het wel gehoord.”

Een bekende dynamiek, die we vaker dan ons lief is tegenkomen bij onze opdrachtgevers. Het enthousiasme verdwijnt en de kanalen verstoffen langzamerhand. Een gemiste kans!

Bij alle social media-activiteiten, ongeacht het kanaal, is het van belang met regelmaat te posten, afwisseling in content te bieden en de tijd te nemen om goed te monitoren. Ieder kanaal is immers een potentiële bron waar klanten en prospects informatie kunnen vinden. Bovendien vertegenwoordigt ieder afzonderlijk social mediakanaal een zoekresultaat in Google. Reden genoeg dus om energie te steken in social. Maar vaak is de intentie er wel om meer activiteiten te ontplooien op social, maar is de tijd er simpelweg niet. Voor Wisse Kommunikatie de reden om onze opdrachtgevers het Basisondersteuningspakket aan te bieden.

Basisondersteuning social media
Dat Basisondersteuningspakket gaat uit van organisch posten met een incidentele vorm van sponsoring, dagelijks monitoren, webcare en ondersteuning bij de uitbreiding van het sociale netwerk. Wisse Kommunikatie neemt het initiatief in het opstellen van de posts, waarbij de rol van de opdrachtgever vooral ligt in beschikbaarheid voor afstemming en accordering.

Ieder social mediakanaal heeft zijn eigen doelgroep en volgers, en is daarmee op verschillende manieren inzetbaar. Facebook is over het algemeen informeler, LinkedIn biedt mogelijkheden voor de zakelijke markt, Instagram biedt mooie mogelijkheden in de zakelijke- en consumentenwereld, en Twitter is dan weer een geschikt kanaal om informatie snel door te zetten en doet vaak dienst als klantenservice.

Een bedrijf hoeft niet actief te zijn op alle kanalen, maar wel op de kanalen die passen bij de business. Cruciaal daarin is dat de gekozen kanalen op de juiste manier worden ingericht en actief zijn.

Analyse social media
Binnen het Basisondersteuningspakket starten we met een analyse van de uitgangssituatie. In deze diepe analyse bekijken we de inrichting van de kanalen, de omschrijvingen, de mogelijkheden en de kansen. Meer concreet gaat het om aanbevelingen die we geven op het gebied van uitbreiding van volgersaantallen,  terminologie, inrichting van de bedrijfspagina’s, de inzet van social media als verlengstuk van campagnes en marketingactiviteiten, en als vehikel voor diverse soorten content. Deze activiteit wordt eenmalig aan het begin van het traject uitgevoerd, en dient als basis voor de volgende 6 maanden aan social media support.

In de basisondersteuning is ons speerpunt het actief maken of houden van de kanalen. Bezoekers die de social media bezoeken zien een gevuld kanaal, met interessante content en de juiste contactmogelijkheden. Over het algemeen adviseren we minimaal drie keer per week per kanaal te posten, zodat de kanalen als actief worden gezien en de volgers de berichten in hun tijdlijn te zien krijgen. Daarbij hoort uiteraard voldoende en voldoende relevante content.

Social media support
De kracht van social media zit in verbinding en interactie. Alleen als berichten worden gedeeld, is het mogelijk een grotere groep mensen te bereiken. Hiervoor is de inzet van werknemers van grote toegevoegde waarde. We raden aan werknemers hier intensief bij te betrekken, zodat op organische wijze toch het bereik kan worden vergroot.

Binnen deze dienst wordt er dagelijks gemonitord en maandelijks gerapporteerd. Concreet zijn de structurele werkzaamheden onder het Basisondersteuningspakket als volgt samen te vatten:

Basisondersteuning social media

  • Opzetten posting plan in Google Docs, inclusief planning en aanbevolen tijden om te posten
  • Creatie van drie posts per week op FB, LI en TW, op basis van input van en goedgekeurd
  • Posten op basis van organisch bereik (incidenteel gesponsorde posts)
  • Dagelijkse monitoring en opvolging van reacties/vragen
  • Maandelijkse rapportage