Innovatie. Strategie. Content. Kennis.

Communicatietrainingen

Onze consultants zijn zeer bedreven in het opzetten en leiden van communicatietrainingen en workshops. Een kleine greep uit het aanbod, dat we hieronder verder uitleggen:

  • Calamiteitentraining
  • Gatekeeper-training
  • Mediatraining
  • Online- en social mediatraining
  • Messaging-training
  • Presentatietraining
  • Messaging-training
  • Woordvoeringstraining

 

Alle trainingen maken we op maat, of je nu alleen getraind wilt worden of samen met je collega's. De training kan in-company gegeven worden of bij ons op kantoor. Neem contact op via het formulier om de wensen en mogelijkheden te bespreken.


Lees hier onze privacyverklaring

De onderstaande opdrachtgevers (en nog vele anderen) hebben wij getraind:

LFC-Mallinckrodt-1
LFC-Cornerstone-1
bigsight-logo-dark-01
S Heerenloo
Klimmendaal
Batavia
WZH
Moviera
RIBW Overijssel

Crisistrainingen

Mediatraining

Met onze gepersonaliseerde mediatraining bereiden we je RvB, je managementteam en je locatie- en communicatiemanagers voor op gesprekken met jouw stakeholders en op de omgang met de pers. De training stellen we op maat samen; doorgaans bestaat deze uit zowel een theoretisch gedeelte als uit (rollenspel)-oefeningen waarin je leert omgaan met camera’s, microfoons en lastige interviewvragen. Wij verzorgen de training samen met onze door de wol geverfde NOS-cameraman. Aan de mediatraining kunnen tot 8 personen per keer deelnemen.

Gatekeeper-training

Niet alleen het management krijgt te maken met crisiscommunicatie. Sterker nog, crisismeldingen komen doorgaans binnen bij de receptie, of bereiken de organisatie via BHV’ers of andere medewerkers. In onze gatekeeper-training laten we deze ‘poortwachters’ zien wat het effect kan zijn van verkeerd of niet afgehandelde crisismeldingen, en voorzien we hen van de technieken en formulieren om de crisismelding op de juiste manier naar de juiste personen door te zetten. Ook bij deze training zetten we onze cameraman in, om de training zo realistisch mogelijk te maken. Aan de gatekeeper-training kunnen tot 10 personen per keer deelnemen.

Calamiteitentraining

Calamiteitentraining

Een andere belangrijke pijler in onze voorbereiding op een crisis is onze calamiteitentraining. Ook dit concept wordt op maat gemaakt voor jouw organisatie. Het doel van de calamiteitentraining is het BHV-team en het crisismanagementteam (CMT) te trainen in al hun taken tijdens een calamiteit en in hun onderlinge samenwerking. De calamiteitentraining bestaat uit drie componenten:

  • BHV
    Deze training gaat verder dan het puur communicatieve. Wij beginnen samen met jouw eigen of onze BHV-partner namelijk met een uitgebreid BHV-scenario, waarbij je organisatie geconfronteerd wordt met bijvoorbeeld een gesimuleerde brand, een ontruiming of slachtofferhulp.
  • Media-aandacht en interviews
    Vervolgens neemt een van de crisisconsultants van Wisse Kommunikatie in samenwerking met zijn NOS-cameraman enkele interviews af naar aanleiding van het voorval, terwijl de andere crisisconsultants jouw medewerkers opbellen met vragen namens de dagbladen en actualiteitenrubrieken.
  • Social media
    Ongeveer tegelijkertijd met de interviews barst het los op de sociale media en heeft je communicatie-afdeling de taak efficiënt te reageren op tweets en posts rond het incident, die de consultants van Wisse Kommunikatie in een afgeschermde omgeving online zetten.

Online- en social-training

NOS.nl kopt: “Een grote werkgever in het Oosten van het land heeft volgens de arbeidsinspectie de zaken zo slecht op orde dat een van zijn medewerkers deze week overleden is. De man van 34 ervoer blijkbaar zoveel werkdruk dat hij een zelfmoordpoging heeft ondernomen. De medewerker is met grote spoed overgebracht naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, waar hij een dag later overleed.”

Als dat bericht nou over jouw organisatie geschreven wordt? En als niet alleen de NOS maar ook Nu.nl, de Telegraaf, de regionale media, Facebook, Twitter en Geenstijl je op de korrel nemen, op hun bekende kritische, ongenuanceerde of zelfs vileine manier? Hoe ga je daar dan mee om?

Met onze nieuwe tool ervaar je het online-medialandschap zoals het daadwerkelijk is, in een levensechte setting. Maar dan ‘for your eyes only’.

Social media training
Pers en mediarelaties

Presentatietraining

Als je goed beslagen ten ijs wilt komen bij een presentatie halen we je graag voor onze camera. Onze ervaren interviewers en cameramannen weten ondanks de trainingssetting toch dat beetje druk te creëren waardoor de oefening de realiteit benadert. Na een aantal oefeningen en theoretische gedeelten, sta je vol vertrouwen voor een groep.

Messaging-training

Interviews moet je aangaan, niet ondergaan. En dat is te leren.

Les 1: weet wat je gaat zeggen.

In onze messaging-training ontwikkelen we samen met jou en je team de boodschappen die het meeste effect sorteren bij jouw doelgroepen en voor jouw situatie. Vervolgens laten we je zien hoe je die boodschappen het best over het voetlicht brengt. De kant-en-klare tips en inzichten uit de training zijn natuurlijk niet alleen bruikbaar in een tv-studio; ook in dagelijkse werksituaties kun je er je voordeel mee doen.

Messaging training
audio-gfd04d4dc4_1920

Woordvoeringstraining

In onze woordvoeringstraining bespreken we wat het speelveld van een woordvoerder is of zou moeten zijn, en hoe je jouw eigen rol kunt invullen. Verder biedt de training informatie over de context waarin woordvoering en mediarelaties zich afspelen, en zet de trainer samen met de deelnemers de kernboodschappen op papier. De training wordt afgesloten met een interviewtraining voor de camera waarin het voorgaande in de praktijk wordt gebracht.

Heb jij je verhaal goed voorbereid?

Als dat niet het geval is, biedt een mediatraining de juiste handvatten. Zodat je een antwoord paraat hebt als journalisten of andere geïnteresseerden je er vragen over stellen. En je precies weet wie je als woordvoerder naar voren kunt schuiven!