• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Skip to footer navigation
Wisse Kommunikatie

Wisse Kommunikatie

We helpen innovatieve organisaties hun doelen bereiken met goed onderbouwde content

  • Diensten
    • Communicatiestrategie
    • Communicatietrainingen
    • Contentstrategie
    • Crisiscommunicatie
    • Leadgeneratie
    • PR
  • Content
    • Blogs
    • Cases
    • Markante Kommunikanten
    • Wisse-nieuws
    • Podcast en webinars
  • Crisiscommunicatie
    • Bedrijfsleven
    • Zorg
  • Innovatie
  • Opdrachtgevers
  • Over ons
    • Contact
    • Team
  • Nederlands
  • Engels
  • Duits

Algoritme tegen no shows van patiënten

januari 27, 2023 by Serge Beckers

Patiënten die niet komen opdagen voor een afspraak zorgen voor veel verloren tijd, en kosten de zorgverlener daarmee veel geld. Om dat probleem het hoofd te bieden, ontwikkelde het Rotterdamse Erasmus MC een algoritme dat de kans op een no show voorspelt. Het resultaat: extra capaciteit en een besparing van tienduizenden euro’s.

Een veelgebruikte maatregel tegen no shows, ook bij het Erasmus MC, is de patiënt kort voor de afspraak nog een herinnering te sturen via SMS. Maar die wordt niet altijd gezien of zelfs begrepen. Met een pilot in 24 poliklinieken gaat het ziekenhuis daarom een stap verder: een algoritme selecteert patiënten waarbij een grote kans is op een no show, en die worden door een ziekenhuismedewerker gebeld.

Het algoritme bepaalt op basis van veertien criteria de kans op een gemiste afspraak. De leeftijd van de patiënt en de reisafstand naar het ziekenhuis spelen bijvoorbeeld een rol, maar ook de informatie uit de aanmeldzuil; als een patiënt zich bij eerdere afspraken ruim van tevoren aanmeldde, is de kans op een gemiste afspraak kleiner. De afdeling waar de afspraak plaatsvindt, is ook een factor. Bij Oncologie is logischerwijs vaak een hogere urgentie en dus opkomst dan bij bijvoorbeeld dermatologie. Daarom zijn er ook verschillende AI-modellen gemaakt en maken afdelingen die veel op elkaar lijken gebruik van hetzelfde model.

Ervaringen

De eerste ervaringen met het systeem zijn goed: het aantal no shows ging met ruim 14 procent omlaag. Het Erasmus heeft becijferd dat deze aanpak ervoor zorgt dat er jaarlijks 6.070 polibezoeken meer gedaan kunnen worden. Ook financieel is de investering prima te verantwoorden: het systeem en het belteam kosten € 144.000 per jaar, maar leveren tussen de €175.000 en € 270.000 op aan extra – of eerder gemiste – omzet.

In Zorgvisie zegt Arthur Stoof, één van de initiatiefnemers:  “‘De eerste resultaten zijn positief. De knoop om deze aanpak structureel ziekenhuisbreed in te zetten is nog niet doorgehakt, maar de voortekenen zijn gunstig. Daar komt nog bij dat andere ziekenhuizen al interesse hebben getoond. Technisch gezien zou dat mogelijk moeten zijn. Je hebt natuurlijk wel goede data nodig, maar het meeste daarvan komt gewoon uit het epd.”

 

Bedrijf Erasmus MC
Innovatie Algoritme tegen no shows van patiënten
Thema Gezondheid
Score Kwaliteit van de innovatie 75
Urgentie van de probleemoplossing 80
Kans op brede acceptatie 70
Subtotaal 225 75,00%
Wegingsfactor 1,15
Subtotaal x wegingsfactor 258,75
Gewogen percentage 86,25%

Primary Sidebar

Categorieën

  • Blogs
  • Cases
  • Innovatienieuws
  • Wisse-nieuws

Artikelen

  • Innovaties: verantwoording en scores
  • Fysiotherapie en VR
  • Spraakgestuurd rapporteren in de zorg: een directe lastenverlichting
  • Snellaadpalen met ingebouwde bufferaccu’s
  • Waterstofmolen maakt ter plekke waterstof uit windenergie

Footer

Contact

Kroonpark 2a
6831 GV Arnhem
Postbus 3037
6802 DA Arnhem
026 443 15 23

 

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • xing
partners partners

Schrijf je in voor de nieuwsbrief



© 2023 Wisse Kommunikatie. All rights reserved.

  • Privacy statement
  • Terms and conditions