Afgelopen week stond in het Het Financieele Dagblad een artikel over een Nederlandse innovatieparel. Deze Nederlandse ‘uitvinding’ van het Utrechtse Satelligence is ook de 50ste innovatie die we behandelen voor het Wisse Innovatienieuws.
De kans is groot dat eind volgend jaar na lang onderhandelen een nieuwe Europese wet in werking treedt tegen ontbossing. Deze wet moet voorkomen dat importproducten op de Europese markt, bijvoorbeeld koffie, chocola, rubber en soja, ergens anders op de wereld voor ontbossing zorgen. De kern van deze wet is dat bedrijven moeten aantonen dat er voor hun producten geen bossen zijn gekapt. Dit zorgt voor de producerende bedrijven flink meer administratie. Als bedrijven niet aan de nieuwe regels voldoen, mogen ze de producten niet verkopen in Europa. De wet – die eigenlijk al in 2022 van kracht zou worden – wacht momenteel nog op goedkeuring van de Europese Commissie en de lidstaten. Maar Satelligence heeft daar niet op gewacht.
De Utrechtse scale-up biedt diensten aan op basis van satellietdata van met name de Europese Commissie. Vervolgens wordt AI ingezet om satellietbeelden te analyseren en daar waardevolle informatie uit te halen voor klanten. Deze informatie gaat specifiek over welke gewassen er op een stuk land groeien. Op deze manier helpt Satelligence bedrijven te voldoen de nieuwe wet, die bedrijven verplicht te controleren of er na 2020 bossen zijn gekapt voor de productie van de eerdergenoemde grondstoffen.
Meer dan alleen ontbossing
Voor Satelligence blijft het niet bij het monitoren van ontbossing. Het bedrijf wil in de toekomst ook met andere natuurthema’s aan de slag, zoals biodiversiteit. Hiervoor wil de scale-up een communicatietool creëren waarmee ‘bedrijven makkelijker kunnen praten over mogelijke problemen, zowel binnen als buiten hun toeleveringsketen’. Nanne Tolsma, directeur zakelijke ontwikkeling van Satelligence, legt in het FD-artikel uit waarom deze ruimere blik nodig is: “Stel dat een supermarkt palmolie afneemt uit het Indonesische Atjeh. Alles kan bij die producten goed geregeld zijn, terwijl er in de omgeving grootschalige ontbossing plaatsvindt. Dat vergroot het risico op branden en boomziekten, en dus ook de gevaren voor de toeleveringsketen. Met hogere prijzen voor de consumenten tot gevolg.”
Organisatie | Satelligence | ||
Innovatie | Ontbossing in kaart brengen met behulp van AI | ||
Thema | Duurzaamheid | ||
Score | |||
Kwaliteit van de innovatie | 80 | ||
Urgentie van de probleemoplossing | 75 | ||
Kans op brede acceptatie | 70 | ||
Subtotaal | 225 | 75,00% | |
Wegingsfactor | 1,16 | ||
Totaal x wegingsfactor | 261 | ||
Gewogen percentage | 73,73% |