De administratie in de zorg is al jarenlang een hoofdpijndossier. Er wordt veel tijd besteed aan het vastleggen van de behandelingen, medicatie en werkzaamheden, tijd die daardoor niet wordt besteed aan de zorg van de cliënt of patiënt. De informatie die in het Elektronisch Cliënten- of Patiëntendossier moet worden ingevoerd, wordt gaandeweg de dag verzameld en moet vaak na werktijd nog worden ingevoerd. Aan het einde van de werkdag ligt de administratie letterlijk nog te wachten. Tell James is als leverancier van spraakgestuurd rapporteren in de zorg- en welzijnsbranche en heeft als missie de administratielast in de zorg te verminderen.
Door de rapportage in te spreken in plaats van in te typen kunnen zorgmedewerkers vanaf iedere gewenste locatie hun verslag opstellen. Praten gaat sneller dan typen, en daardoor gaat rapporteren minstens drie keer sneller. Bovendien is de rapportage kwalitatief beter doordat de gegevens direct na de behandeling of het bezoek worden verwerkt, en er niet hoeft te worden nagedacht over hoe specifieke termen moeten worden geschreven. De software is namelijk verrijkt met domeinspecifieke modellen, zoals een medisch woordenboek voor zorgmedewerkers in de ouderen- of gehandicaptenzorg. Dit biedt voordelen voor minder talige mensen of mensen met dyslexie.
Het is een eenvoudige oplossing die door middel van een koppeling met het ECD of EPD of het gebruik van een app snel kan worden geïmplementeerd. Mede daardoor ligt de adoptiegraad hoog. Verschillende pilots hebben laten zien dat verplegenden en verzorgenden die direct na het verlenen van zorg spraakgestuurd rapporteren maar liefst 30% van hun kostbare tijd kunnen besparen.
Doordat spraak direct wordt omzet naar tekst, zonder tussentijds data op te slaan, voldoet de software aan alle AVG-vereisten. Een geruststellende gedachte omdat het om medische en zeer persoonlijke gegevens gaat.
Bedrijf | Tell James | ||
Innovatie | Spraakgestuurd rapporteren in zorg en welzijn | ||
Thema | Gezondheid | ||
Kwaliteit van de innovatie | 80 | ||
Score | Urgentie van de probleemoplossing | 90 | |
Kans op brede acceptatie | 75 | ||
Subtotaal | 245 | 81,67% | |
1,15 | |||
Wegingsfactor | Subtotaal x wegingsfactor | 281,75 | |
Gewogen percentage | 79,59% |