Het grote probleem van decentrale energieopwekking met windturbines, zonnepanelen, getijdecentrales en andere inventieve manieren om groene stroom op te wekken, is de afstemming van het aanbod op de vraag. Een overschot aan opgewekte energie kun je niet kwijt als er geen afnemers zijn. De enige oplossing: de energie opslaan totdat er wel vraag naar is. Het gebruik van batterijen ligt voor de hand, maar de opslagcapaciteit daarvan is helaas beperkt. Waterstof is daarvoor ook geschikt. In het denken over de ‘grid’ kreeg waterstof als energieopslagmedium niet voor niets altijd al een grote rol toebedacht. Door middel van elektrolyse wordt water omgezet in waterstof, dat in tanks, tankauto’s of via pijpleiding opgeslagen c.q. vervoerd kan worden naar de plek waar de stroom nodig is. Daar zet een waterstofbrandstofcel de waterstof weer om in elektriciteit, die voertuigen, machines of productielijnen aandrijft.
Onlangs presenteerde het Nederlandse bedrijf Hygro het concept voor de ‘waterstofmolen’, een windturbine met een geïntegreerde elektrolyser, die ter plekke de opgewekte elektriciteit omzet in waterstof. Op zich is het idee natuurlijk niet nieuw. Er zijn bijvoorbeeld al concrete plannen voor de bouw van de PosHYdon-installatie, een enorme elektrolyser op zee die de stroom van offshore windparken omzet in waterstof, die vervolgens met bestaande gasleidingen naar het vasteland wordt getransporteerd. Het transport van waterstof via een pijpleiding schijnt een stuk goedkoper te zijn dan via elektriciteitskabels.
Hygro ontvangt samen met TNO een subsidie van 11,8 miljoen euro om een project in het Noord-Hollandse Wieringerwerf te realiseren. De waterstofmolen wordt gebouwd bij het AVIA Mobiliteitsplein en levert de waterstof via een speciale leiding aan een waterstoftankstation op dat plein. Daar kunnen dan 50 tot 80 waterstofvrachtwagens of 2.500 tot 5.000 waterstofpersonenauto’s een jaar lang groene waterstof tanken.
Met name de praktische opzet en haalbaarheid maken het project zo interessant. De pilot moet niet alleen het concept van de waterstofmolen demonstreren, maar ook laten zien dat met een geïntegreerde aanpak van (lokale) productie, opslag en distributie van waterstof functionele en betaalbare waterstoftankstations gerealiseerd kunnen worden.
Bedrijf | Hygro / TNO | ||
Innovatie | Waterstofmolen | ||
Thema | Duurzaamheid | ||
Score | Kwaliteit van de innovatie | 75 | |
Urgentie van de probleemoplossing | 90 | ||
Kans op brede acceptatie | 85 | ||
Subtotaal | 250 | 70,62% | |
1,16 | |||
Wegingsfactor | Subtotaal x wegingsfactor | 290 | |
Gewogen percentage | 81,92% |