Nieuws en blogs

Arbeidsmarktcommunicatie: tijd voor samenwerking

Vorige week mocht ik een kennissessie verzorgen tijdens een evenement van OBI4Wan, specialist in media monitoring en online klantcontact. Mijn onderwerp: arbeidsmarktcommunicatie in de zorg. Mijn publiek: communicatie- en HR-professionals uit, u raadt het al, de zorgsector. Mijn presentatie bevatte een overzicht van ontwikkelingen, waarvan mijn publiek al op de hoogte was, en vakkennis die zij al beheersen. En tóch vonden ze het interessant.

45_TvL Arbeidsmarktcommunicatie.jpg

Niet vanwege de feiten, want die waren dus al bekend: hoge aantallen vacatures, veel zorginstellingen met moeilijk vervulbare functies en de stijgende leeftijd van de zorgprofessional. En dit alles in een landschap en werkomgeving die sterk aan het veranderen zijn.

Was het dan mijn uitleg over arbeidscommunicatie? Ik vertelde over het belang van Employer Branding, de verschillende manieren van werven, de voordelen van goed Employee Relationship Management en de noodzaak van het verbinden van medewerkers met je organisatie. Daarbij benadrukte ik hoe essentieel een goede strategie op dit gebied is, voor zowel de korte als de lange termijn. Tja, dat is geen hogere wiskunde. Ik hoor het u denken. En u heeft helemaal gelijk. Ik vertelde niets moeilijks en ook niets nieuws. Maar met inzicht in het probleem en een overzicht van mogelijke oplossingen lost u een personeelstekort niet op.

De belangrijkste ingrediënten voor succesvolle arbeidsmarktcommunicatie zijn:

  1. Samenwerking tussen HR en communicatie. De meeste grote spelers in de zorg hebben voor beide disciplines een grote en deskundige afdeling ingericht. Maar zonder structurele en actieve samenwerking tussen deze afdelingen, missen zij allebei mooie kansen.
  2. Tijd. Tijd om na te denken, te analyseren, te onderzoeken, te plannen en vooral uit te voeren. De kleine spelers hebben met hun overbelaste communicatieadviseur en 0,8 fte op HR vaak amper tijd om samen op strategisch niveau over arbeidsmarktcommunicatie te denken, laat staan om strategieën te vertalen naar structurele activiteiten.

Het gevolg: overvolle ‘werken bij’-sites en enorme advertenties met standaard omschrijvingen van álle openstaande vacatures voor álle doelgroepen. Kortom: een kanonschot met hagel.

Want een 18-jarige scholier benader je op een andere toon en via andere kanalen dan een 64-jarige vrijwilliger. En een 50-jarige herintreder heeft andere prioriteiten en verwachtingen dan een 29-jarige professional. Bovendien heeft elke generatie zijn eigen manier van werk zoeken en voorkeuren voor solliciteren.

Scherpschutters

Om het juiste personeel te vinden, te werven en te behouden, moeten we scherpschutters worden. Met perfect zicht op het doelwit, met de juiste munitie, op het juiste moment de trekker overhalen.

Een scherpschutter heeft altijd een ‘spotter’ naast zich. Deze bepaalt voor hem de juiste coördinaten op basis van de afstand, de bewegingen van het doelwit en de omgevingsfactoren die invloed kunnen hebben op het schot. De schutter gebruikt al deze informatie om zijn schot voor te bereiden en op het juiste moment de trekker over te halen. Als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie kan een HR-medewerker veel scherper schieten wanneer hij gewapend is met content en kennis van een communicatiecollega.

Om het kanon met hagel iets scherper af te stellen, gaf ik mijn publiek een concreet overzicht per generatie, een checklist zo u wilt. Aangevuld met een actielijst, waarmee zij communiceren met de arbeidsmarkt weer vooraan in hun gedachten en boven aan hun agenda kunnen plaatsen.

Daarmee heb ik hen hopelijk wat tijd bespaard. En u misschien ook, als u mijn presentatie bekijkt.

45_Presentatie ACM_Blog-1.jpg

Mag ik meer weten?

Ik ben zeer benieuwd naar hoe uw zorgorganisatie arbeidsmarktcommunicatie aanpakt. Daarom wil ik u, communicatie- of HR-professional in de zorgsector, vragen deze enquête in te vullen. Het kost u slechts 5 minuten, en het levert u de gecombineerde onderzoeksresultaten op.

Tijd voor samenwerking

Heeft u wel ideeën, maar geen tijd? Of misschien geen tijd voor ideeën? Wisse Kommunikatie helpt u graag met uw arbeidsmarktcommunicatie. Of het nu gaat om het in kaart brengen van uw situatie of het bepalen van een strategie voor nu en later. Voor advies over de uitvoering, of praktische ondersteuning hierbij, kunt u ook bij ons terecht. Wij maken graag tijd voor een goede samenwerking.

Tessa van Lienden

      Laat uw reactie achter