Nieuws en blogs

Beste zorgbestuurder, ik heb een paar vragen…

Ik hoef gelukkig nog niet na te denken over zaken als persoonsalarmering. Mijn ouders, ervaren 60-plussers, zijn extreem zelfstandige… volwassenen. Zie, ik durf het S-woord niet eens op te schrijven, laat staan uit te spreken in hun bijzijn. Laatst vertelde ik mijn moeder over een superhandige armband, waarmee zij met één druk op de knop een gps-signaal naar mijn telefoon kan zenden als ze hulp nodig heeft. Ze begon te lachen en zei: “Het gaat jou niets aan waar ik uithang!” Ze heeft volkomen gelijk. Voorlopig althans.

36 beeld TvL_beste zorgbestuurder.jpg

Het huis waarin ik ben geboren is al volledig voorbereid op de mogelijke lichamelijke ongemakken en beperkingen, die ouder worden met zich meebrengt. En als het écht niet meer gaat, willen ze liever bij u gaan wonen dan bij mij, ervan uitgaande dat u tegen die tijd nog intramurale zorg biedt. Waar ze uiteindelijk ook terecht komen, er is in elk geval iemand die een oogje in het zeil houdt.

Maar de periode voordat ze bij de ‘oudere ouderen’ horen, die houdt me vooral bezig. Ik ben de komende dertig jaar nog aan het werk en mocht er iets gebeuren met mijn ouders, dan is één ding belangrijk: dat er snel hulp komt. Oplossingen hiervoor zijn, volgens mij, te vinden in zorgtechnologie. In huis én buitenshuis. Technologie in de vorm van persoonsalarmering, bewegingssensoren en een veilige woningtoegang die wél uw zorgverleners, maar geen inbrekers binnenlaat. Deze technologieën zijn er al en worden alleen maar beter. Maar de keuzemogelijkheden zijn eindeloos en de prijskaartjes bijzonder gevarieerd.

Ik geloof dat u, ondanks uw overvolle agenda, daar vast wel eens over nadenkt. U wilt immers de beste zorg voor uw cliënten, want dat zegt u op uw website. En die beste zorg wilt u bieden met fantastische medewerkers. Zorgtechnologie kan uw fantastische medewerkers hierbij ondersteunen, zodat zij in weinig tijd toch bij veel van uw cliënten dat gewenste oogje in het zeil kunnen houden. Misschien volgt u niet alle innovaties in de zorg, maar betaalt u iemand om daarvan op de hoogte te blijven en u te vertellen wanneer een nieuwe snufje genoeg oplevert voor uw cliënten of uw medewerkers.

Als het straks gaat om de aanschaf van zorgtechnologie, om de keuzes en de kosten, staan wij er dan alleen voor of kunnen we tegen die tijd rekenen op uw hulp? Maakt u bij uw huidige cliënten al gebruik van bepaalde vormen van zorgtechnologie? En wat voor aanbod denkt u in de toekomst te wensen? Vragen cliënten uw professionals om hulp en wat voor advies wordt er dan gegeven? Mogen uw cliënten zelf bepalen wat ze kopen, of regelt u dit voor hen? En als het personeelstekort in de zorg nog verder oploopt, plaatst u dan een zorgrobot bij mijn ouders? Of geeft u ze een tablet, waarmee ze in contact kunnen komen met uw verpleegkundige of met mij als het nodig is?

Ziet u, zorgbestuurder, ik heb best wel wat vragen. Vragen waarop ik graag een antwoord zou willen hebben voordat mijn ouders uw cliënten worden. Nu heb ik het geluk dat ik bij een communicatiebureau werk, dat zowel heel actief is in de zorgsector als in de technologie. Samen met een partner hebben we een korte vragenlijst gemaakt om uw mening, aanbod en plannen op het gebied van zorgtechnologie in kaart te brengen. Niet alleen voor mij en mijn ouders, maar voor alle mensen met een huidige of toekomstige zorgbehoefte.

Beste zorgbestuurder, helpt u ons mee dat inzicht te krijgen door de enquête in te vullen? En deelt u deze ook met uw collega’s, medebeslissers en adviseurs? De resultaten delen we na afloop graag met u allemaal.

Voor nu alvast heel hartelijk bedankt voor uw medewerking, ook namens mijn ouders, zelfs al houden zij zich hier nog láng niet mee bezig.

 

Met vriendelijke groet,

Tessa van Lienden

      Laat uw reactie achter