Nieuws en blogs

Betrokkenheid in het productieproces creëert een enorme fanschare

Hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep warmloopt voor jouw product? Bestook je ze met teasers en trailers via social media? Zorg je voor uitgebreide aankondigingen en reviews in de media voorafgaand aan de lancering? Of organiseer je evenementen, interviews en give aways om het product te promoten?

07_Blog_KUH_TargetAudience.jpg

Deze vormen van marketing zijn redelijk traditioneel, en worden vaak pas in de laatste fase van de productontwikkeling ingezet. Een film is dan vaak al volledig gemonteerd en een nieuwe smartphone is klaar om in grote hoeveelheden te worden verscheept. Daarnaast zijn dit soort marketingtechnieken behoorlijk conventioneel en sorteren ze niet altijd het juiste effect. De consument wordt immers overstelpt met teasers, previews en reviews van de nieuwste gadgets, producten of kunstvormen, waardoor verzadiging op de loer ligt. Om echt de aandacht van het publiek te trekken, wordt er naarstig gezocht naar alternatieve manieren om op te vallen en het publiek warm te maken.

Van geheimzinnigheid…

Recentelijk gooide Netflix de marketing voor een van haar nieuwe films over een hele andere boeg: het deed geen marketing. Tijdens de Super Bowl werd een eerste trailer getoond van de nieuwe Cloverfield-film, die vervolgens doodleuk na de wedstrijd beschikbaar werd gesteld op het platform. Netflix koos er dus voor om niks prijs te geven en zelfs de releasedatum tot het allerlaatste moment in nevelen te hullen.

Een andere film die op geheel eigen wijze marketing bedrijft, is de Marvelfilm Deadpool. Deadpool, een antiheld die zo’n beetje de tegenpool is van alle klassieke superhelden, wordt vertolkt door Ryan Reynolds. Reynolds is niet alleen een populair acteur, maar ook de ongekroonde koning van Twitter. En daarmee een belangrijke pijler in de marketing van de film, hetgeen resulteerde in hilarische en originele guerilla-marketing campagne die op veel zinspeelde, maar tegelijkertijd niks over de film prijsgaf. Inmiddels wordt het tweede deel over drie maanden in de bioscoop verwacht, maar is er nog geen titel of plot bekend. We hebben echter de antiheld al wel in een Bob Ross-kostuum mogen zien schilderen.

… Tot complete openheid

De eerder genoemde voorbeelden tonen een succesvolle manier om het publiek te intrigeren; namelijk door niets concreets van te voren te delen. Een compleet andere benadering kan echter net zo bindend werken, door werkelijk alles met de doelgroep te delen en ze zelfs te betrekken in het productieproces. Deze aanpak van co-creatie acteert als een effectieve marketingvorm. Op deze manier garandeer je niet alleen dat er een groot publiek interesse heeft in je product, maar ook dat het een product wordt dat je publiek graag ziet.

Onlangs kondigde Netflix (daar zijn ze weer) aan dat ze de ‘nieuwe Game of Thrones’, The Witcher, gaan produceren. The Witcher is van origine een fantasy-boekenreeks van de Poolse schrijver Andrzej Sapkowski en heeft al decennia (de boeken stammen uit begin jaren 90) een kleine maar trouwe fanschare. Door een succesvolle adaptatie naar video games, groeide de populariteit van de verhalen enorm. Zo zeer dus dat Netflix zich nu aan een verfilming waagt.

Hoewel het waarschijnlijk is dat de serie op zijn vroegst pas eind 2019 beschikbaar is, zorgt de aankondiging voor veel aandacht voor de productie; van fans die hun vreugde niet onder stoelen of banken steken tot fans die bezorgd zijn dat hun fantasiewereld mogelijk onrecht wordt aangedaan. Lauren Hissrich, de aangewezen producer van de show, speelt hier briljant op in door de fans volledig bij de hand te nemen in het productieproces en ze zelfs om input te vragen. Op haar Twitter-kanaal post ze meerdere keren per dag over haar schrijfproces en ideeën en vraagt ze haar volgers om vooral mee te denken en hun favoriete quotes, karakters of momenten te delen.

De productie zit nog volledig in de beginfase, het script voor de pilot is net ingeleverd, maar de resultaten van deze aanpak zijn nu al zichtbaar. Fans dragen de producer door haar openheid op handen en de argwanende fans beginnen gezien de lofprijzingen ook steeds meer in het project te geloven. Daarnaast is haar aantal volgers in krap anderhalve maand verviervoudigd. Het is dan ook aannemelijk dat deze hype alleen maar groeit wanneer details over het plot, casting en data worden gedeeld.    

Lering voor bedrijven

Een product of oplossing in de markt zetten is natuurlijk een iets andere tak van sport, maar dat betekent niet dat deze strategie niet zou werken. Bij de ontwikkelfase van bijvoorbeeld een nieuwe smartphone of software, kunnen niet alleen de verwachtingen van de doelgroep worden gemanaged, maar kan ook aan hen worden gevraagd welke features ze in het product verwachten. Op deze manier weet de doelgroep wat voor product ze in handen gaat krijgen en heeft ze onderdelen hieraan toe kunnen voegen. Het bedrijf verzekert zich daarnaast van een vaste klantenbasis die het product zal gaan gebruiken.

Koen Uijt de Haag

      Laat uw reactie achter