Nieuws en blogs

Black Friday: nutteloos inhaken en met korting strooien

Black Friday! De dag om met zijn allen los te gaan en flink in te slaan! Alle reclame-uitingen staan er bol van, je tijdlijn op social media schreeuwt KORTING en je inbox zit vol met Black Friday-nieuwsbrieven. Ieder jaar wordt het fenomeen groter en ieder jaar verbaas ik me daar meer over. Black Friday is de dag na Thanksgiving, de dag waarop voor veel Amerikanen een lang weekend begint en de eerste kerstinkopen op de agenda staan. Het resultaat is een gigantische drukte in de winkels om met zijn allen op koopjes te jagen.

In principe hebben we in Nederland niets met Thanksgiving van doen, maar toch wordt de Black Friday-hype ook hier ieder jaar groter. En dat is helemaal niet raar, we zijn immers dol op korting. Dus verzint ieder bedrijf wel een mooie inhaker met een geweldige korting.

46_MF-black-friday.jpg

Inhakers als social mediastrategie

Op social media zijn bedrijven dol op inhaakmomenten, gebeurtenissen en issues waarop je kunt aansluiten en de aandacht op je kunt vestigen. En dat gaat heel gemakkelijk: ieder jaar zet de afdeling communicatie alle issues op de content kalender, zodat je de gebeurtenis kunt aangrijpen om extra op te vallen. Een prima strategie, ervan uitgaande dat je de issues kiest die bij jouw organisatie passen. Zo kan de internationale dag van het handenwassen heel belangrijk zijn voor een zeepfabrikant, maar heeft hij totaal geen meerwaarde voor een schroevenproducent.

En dat is de makke van Black Friday: iedereen doet mee. Niet vanwege de traditie, maar omdat iedereen het doet en je niet kunt achterblijven met korting bieden. Met als resultaat dat niemand meer opvalt. Mijn inbox puilt uit en ik neem geen enkele moeite om de nieuwsbrieven te lezen, ik verwijder ze direct.

Blijf bij jezelf

Als je als bedrijf toch wilt inhaken op, bied dan op zijn minst iets meer dan ‘enorme kortingen’ en verzin een actie die bij je merk past. Zo adverteert Intratuin met ‘Green Friday’ en geeft korting op planten. Een slimme manier om een eigen draai te geven aan de dag. In tegenstelling tot een drogisterijketen die me al twee dagen lastigvalt met korting op shampoo die volgende week ook in de aanbieding is…  Wil je echt opvallen, dan moet je het dus anders aanpakken.

Mijn advies? Ik zou een andere dag kiezen. Er zijn issues genoeg op de kalender te vinden waar je een stuk origineler mee voor de dag kunt komen. Laat de meute maar roepen, dan kun jij op een ander moment echt de aandacht op je vestigen.

Marlous Fortuin

      Laat uw reactie achter