Nieuws en blogs

De kunst van het voorspellen

Afgelopen week kwam een inmiddels klassiek artikel uit 1996 uit Trouw weer eens langs op Twitter: ‘Jongeren vinden internet saai’. De titel spreekt boekdelen, in het artikel worden verschillende trendwatchers geciteerd over trends in jongerenmarketing. Internet komt er op zijn zachtst gezegd niet zo goed vanaf: het is suf, een fossiel en te weinig emotioneel. 

De trendwatchers hadden niet verder naast de waarheid kunnen zitten.

Het laat zien dat het doen van voorspellingen niet zonder risico’s is. Ironisch in dit voorbeeld is dat het juist dankzij het internet is dat we op deze verkeerde voorspelling worden gewezen. Dat hadden ze destijds vast ook niet voorzien.

De glazen bol is een populair instrument in de PR, ook wij maken er gebruik van. Maar pas op dat je bij je voorspellingen niet al te boude stellingen poneert. Of juist het tegenovergestelde, en teveel blijft hangen in algemeenheden. Die tegenstelling is direct de kern van het doen van een steekhoudende voorspelling: het is een wankel evenwicht tussen een open deur en een te stevige stellingname.

Hoe zorg je ervoor dat je de juiste balans vindt? Naar mijn idee zijn er twee criteria die ten grondslag moeten liggen aan iedere voorspelling die je doet.

1. Weet waarover je praat…

Doe alleen uitspraken over ontwikkelingen waar je verstand van hebt. Doe bijvoorbeeld als HR-organisatie geen uitspraken over blockchain als je niet duidelijk kunt aantonen waarom (en hoe) blockchain relevant is voor HR. Sowieso, als lezers al direct vraagtekens kunnen zetten bij waarom bedrijf X een mening heeft over onderwerp Y, kan dit al een reden zijn om je niet aan bepaalde voorspelling te wagen. Onderbouw je voorspellingen met zo concreet mogelijke voorbeelden, zodat je autoriteit verder wordt versterkt (en je voorspelling aan geloofwaardigheid wint).

2. …maar vermijd open deuren

De toekomst is mobiel, bedrijven hebben te maken met digitale transformatie of de GDPR komt eraan… Het is slechts een kleine greep uit de vele open deuren die je in kunt trappen met een voorspelling. Probeer verder te kijken dan dergelijke algemeenheden en analyseer welke specifieke gevolgen deze ontwikkelingen hebben voor jouw branche of vakgebied. Dus: wat betekent de opkomst van mobiel voor HR-professionals, met welk onderdeel van GDPR wordt het meest geworsteld binnen jouw vakgebied, etc. Wees niet bang om dieper op materie in te gaan. Sterker nog, dit toont alleen maar nog meer aan dat je kennis van zaken hebt. En daarmee recht van spreken.

Tot slot, denk ook over de timing na waarop je een voorspelling wilt delen met de wereld. De start van een nieuw jaar is een logisch moment, maar niet het meest originele. Onderzoek daarom of je de voorspellingen kunt koppelen aan een actuele nieuwsaanleiding zodat je trendbericht meer opvalt.

      Laat uw reactie achter