Nieuws en blogs

Dit is een automatisch gegenereerde blog

De robots komen? De robots zijn er al! Van een dystopisch/utopisch toekomstbeeld (doorhalen wat niet van toepassing is) tot realiteit, het kan snel gaan. Vooral in de hoek waarin de meeste van mijn klanten werkzaam zijn (IT, tech) is de toepassing van robots in dagelijkse werkzaamheden meer regel dan uitzondering. En nee, dan bedoel ik niet dat C3PO op de werkvloer rondloopt om alle rotklusjes te doen. Maar wel dat werkprocessen geautomatiseerd zijn, machine learning ingezet wordt om taken efficiënter en sneller af te ronden en artificial intelligence problemen op kan lossen voordat ze überhaupt aan de orde zijn.

Robot.jpg

Kortom, die robots bezitten nogal wat eigenschappen die ook voor ons PR-volk van toegevoegde waarde zijn. Maar hoe zit het eigenlijk met de automatisering van ons werk? Waar liggen de mogelijkheden en wat is er nu al mogelijk? Het toekomstbeeld van vier veel voorkomende PR-werkzaamheden.

Rapportage

De automatisering van werkzaamheden draagt de belofte in zich dat dit het einde betekent van handmatig, tijdrovend en repetitief werk. Automatisering zou dus een godszegen zijn voor het maken van coverage-overzichten. Monitoring gebeurt voor een groot deel al automatisch, het is vooral de vertaalslag naar het overzicht dat je voor de klant maakt waar de meeste tijd in zit. Terwijl dit dusdanig repetitief werk is, dat dit in principe heel eenvoudig geautomatiseerd zou kunnen worden. Je geeft aan welke kenmerken in een overzicht geplaatst moeten worden (publicatie, titel, auteur, genoemde product, sentiment, bereik, mediawaarde… wat je maar wilt) en de robot voorziet je van een coverage-overzicht. Waarom bestaat dit eigenlijk nog niet?

Werkprocessen

Trello, Wunderlist, Cloudwords, good old Excel. Iedereen heeft zo zijn eigen favoriete tool om de voortgang van werkprocessen in bij te houden. Waarbij de ene tool net wat geautomatiseerder is dan de andere. Maar er valt nog een hoop winst te behalen in het automatiseren van structuren en processen als je bedenkt dat ik op mijn vaste vrije dag zo’n 75 mails in mijn inbox ontvang. Een groot deel daarvan zou overbodig worden wanneer er meer met projecttools wordt gewerkt. Maar ja, dan moeten die tools geen mailtjes gaan sturen als er een statusupdate van een bepaald project is…

Schrijven

PR is (nog altijd) veel schrijven. Persberichten, artikelen, pitches, voorstellen, blogs. Zou dit deel van ons werk te automatiseren zijn? Het is misschien minder vergezocht dan je in eerste instantie zou denken. Zo werd voor de Nederland Leest campagne een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de klassieker I, Robot van Isaac Asimov. Weliswaar met een beetje hulp van Ronald Giphart: de schrijver geeft een aantal woorden, de robot maakt er een zin van (die geconstrueerd wordt op basis van 10.000 literatuurteksten) die door de schrijver nog wat bijgeslepen wordt. De mens is in dit stadium dus nog onmisbaar, maar de robot ontwikkelt zich al lerend. Een ‘standaard’ persbericht over een productintroductie zou dus al vrij snel binnen de mogelijkheden kunnen liggen. Daarnaast verwacht ik dat het niet lang zal duren voordat de eerste ‘Google Translate-marketing campagne’ gedraaid zal worden: een campagne waarbij teksten één-op-één vertaald worden door de digitale vertaler van Google, zonder dat daar een native een sanity check op doet (in goed Nederlands).

Creativiteit

Op creatief vlak wanen we ons nog vrij veilig, no way dat een robot dezelfde creatieve geest kan ontwikkelen als de mens heeft. Toch? Aan de andere kant: als het een computer lukt om onverslaanbaar te worden in het spel Go, simpelweg door tegen zichzelf te spelen en zo nieuwe strategieën te ontdekken in dit eeuwenoude spel, lijkt niets onmogelijk. Interessant in dit opzicht zijn de pogingen om robots een gevoel voor humor bij te brengen, wat ook wel wordt beschouwd als de allergrootste uitdaging in AI. De voorzichtige eerste stappen (lees: flauwe moppen) zijn er, maar het duurt naar verwachting nog jaren - zo niet tientallen jaren - voordat er een robot met een avondvullende stand-upshow in het theater staat. Tot die tijd lijken we ook in de PR nog veilig voor een invasie van robots.

Sebastiaan Scheepers

      Laat uw reactie achter