Nieuws en blogs

Een persreis in elkaar schroeven

Toen ik bij Wisse Kommunikatie begon, mocht ik de Duitse klanten beheren. Waaronder een van mijn favoriete klanten, schroevenfabrikant HECO. De meeste mensen zullen denken, dat schroeven niet echt een aantrekkelijk product zijn om over te schrijven, maar ik was al gauw helemaal enthousiast. Dat is mede te danken aan een wijze senior collega en de Duitse tegenhanger, die schroeven professioneel en met enthousiasme in het licht weten te zetten.

Blog Anne Persreis.JPG

Tijdens de planningsgesprekken begin van het jaar, hadden wij besloten een persreis voor Nederlandse journalisten te organiseren. Uiteraard door mij geregeld en uitgevoerd in samenwerking met mijn Duitse collega. Alles wat je voor het eerst doet is spannend. Gelukkig voor mij spannend en opwindend tegelijk. Met veel ijver en onder leiding van mijn collega, ging ik meteen aan de slag.

Waarom een persreis?

Juist in een familiebedrijf als HECO voel je de passie voor het product en het ondernemen. Van het corporate design en de omgang met de medewerkers tot en met de liefdevol voorbereide presentaties voor deze persreis. Deze gedrevenheid is besmettelijk.

Dat maakte deze persreis voor HECO een mogelijkheid om de journalisten een echte beleving van het merk te bieden en ze als ambassadeurs aan zich te binden.

Meestal wordt een persreis georganiseerd wanneer een bedrijf een aansprekende nieuwe locatie opent of innovatieve producten lanceert. Het doel is uiteraard de media via de kortst mogelijke weg zo uitgebreid mogelijk te informeren.

Zo levert een goed voorbereide persreis uitgebreide achtergrondinformatie op, waardoor journalisten hun kennis over het bedrijf, zijn producten en zijn innovaties kunnen vergroten. Vaak schrijven journalisten dan ook een artikel, hoewel dat niet het primaire doel is. Dat zijn het vergroten van naamsbekendheid, het verdiepen van de mediarelaties en het creëren van merkambassadeurs. Naast journalisten worden tegenwoordig ook vaker bloggers en vloggers of Instagram-bekenden uitgenodigd.

Voorbereiding

In de voorbereidende fase heb ik gelukkig hulp gehad van mijn senior collega, die al een tal van deze reizen heeft meegemaakt, als journalist en als reisleider. Van vragen over ‘hoe bepaal je welke media je uitnodigt?’ tot ‘hoeveel communicatie met de journalisten is nodig voor de balans tussen volledig informeren en spammen?’ Naast deze onmisbare hulp, had ik gelukkig een even energieke tegenhanger bij HECO. Samen hebben we presentaties, persmappen en alle organisatorische details voor deze reis voorbereid.

Reis

Uiteraard verloopt niet altijd alles volgens de planning. Mensen kunnen kort van tevoren ziek worden, iemand kan vertraging oplopen of de communicatie is niet helder genoeg zodat mensen elkaar niet kunnen vinden. Je moet gewoon rustig blijven. Toen de eerste probleempjes optraden, merkte ik dat ik stiekem wel in de stress schoot maar gelukkig had ik een geweldig team van journalisten bij me, die me wisten te kalmeren.

Aangezien het een reis naar Duitsland was, was er ook nog de vraag naar de taal. Bescheiden als Nederlanders zijn, hebben de journalisten aangegeven redelijk Duits te kunnen spreken en vroegen of ik desnoods ter plekke zou kunnen vertalen. Geen probleem, maar toch weer een reden om jezelf nerveus te voelen. Uiteindelijk bleek dat nergens voor nodig te zijn omdat ze allemaal geweldig Duits spraken.

Nasleep

Nadat je de reis achter de rug hebt, zou je denken, dat het hoofdstuk afgesloten is. Maar om zo een reis goed en met meerwaarde voor jouw klant af te kunnen sluiten, moet er nog veel gebeuren. Van het verzamelen van foto’s en teksten van de journalisten, het opvragen van meer materiaal, het coördineren van de goedkeuring van teksten, zelf nog teksten schrijven en nog veel meer. De nasleep van de reis is omvangrijker dan ik had verwacht. Maar hier vind ik persreizen niet minder om, want de nasleep is waardevol voor de klant en helpt mij om de pret van het geslaagde project te verlengen.

Anne Nicolaides

      Laat uw reactie achter