Nieuws en blogs

Een ‘SMART’ begin is het halve werk

Het is januari en dat is niet alleen te zien op de kalender. In elke reclame-uiting, zowel on- als offline, die ik onder ogen krijg, zijn de luxe parfums, gemarineerde varkenshazen en Belgische pralines vervangen door maaltijdsalades, nicotinekauwgum en fitnesskleding. Het nieuwe jaar is begonnen, nieuwe ronde, nieuwe kansen en vanaf nu gaan we het allemaal anders doen. Toch?

02.Blog TVL_Een SMART begin.jpg

Ik ben inmiddels begonnen aan mijn veertigste nieuwe jaar, waarvoor ik, net als de afgelopen twintig jaar (daarvoor deed ik niet aan lange termijnplanning) een top 10 aan goede voornemens heb samengesteld. Met de inhoud zal ik u niet vermoeien. Het enige dat ik erover wil melden, is dat deze helaas weinig verschilt met vorig jaar.

Slim formuleren

Hoe komt het dat wij mensen in januari massaal ons leven gaan beteren, om vaak nog voor de Pasen weer volledig te zijn vervallen in ons oude, minder succesvolle patroon? Of eigenlijk, wat moeten we anders doen om meerdere of zelfs al onze voornemens in december als ‘voltooid’ te kunnen afvinken?

Voor het antwoord hierop moet je ‘SMART’ denken. Formuleer je je goede voornemens als ‘SMART’- doelstellingen (Specifiek, Meetbaar, Actiegericht, Realistisch en Tijdgebonden). Zo geef je een duidelijke richting aan wat je wilt bereiken en hoe je dit kunt doen.

Wederom is een van de populairste voornemens  ‘Ik wil meer tijd vrijmaken voor mijn familie en vrienden’. Deze kun je ‘SMART’ omzetten in bijvoorbeeld: ‘In 2018 spreek ik 2 keer per maand af met een familielid. Ik zet elke dag 1 uur mijn mobiel uit, zodat ik een gesprek kan voeren met mijn partner of kind. En als ik 10 updates van een vriend heb geliket, bel ik hem op om te vragen hoe het écht met hem gaat.’

Dit voornemen is uitgebreider, maar het is wel gemakkelijker uit te voeren dan zijn beknopte voorganger. De formulering is namelijk Specifiek (wie, wat, waar en hoe), Meetbaar (concrete aantallen), Actiegericht (contact zoeken), Realistisch (1 uur per dag offline) en Tijdgebonden (2018).

Grote kans dat u rond december overstelpt wordt met uitnodigingen en appjes of misschien…zelfs een heuse handgeschreven kerstkaart op uw deurmat!

Voor uw bedrijf heeft u waarschijnlijk ‘Nieuwe klanten’, ‘Een grotere naamsbekendheid’ en ‘Een goede reputatie’ in uw Voornemens-Top 10 staan. Maar dan moeten die klanten wel kunnen vinden, weten én willen wat u hen te bieden heeft. Daarom heb ik speciaal voor u deze goede voornemens alvast ‘SMART’ geformuleerd:

“In januari 2018 ga ik al onze PR- en communicatiewensen verzamelen en nog eens kritisch doornemen. In februari maak ik een afspraak met Wisse Kommunikatie om deze wensen te vertalen in 1 concreet plan dat wij voor 31 december samen gaan realiseren.”

Veel succes en tot in februari!

Tessa van Lienden

      Laat uw reactie achter