Nieuws en blogs

Ephemeral Marketing – de trend van 2018

Nadat ik tijdens DigitalK diep onder de indruk was geraakt van een presentatie over ‘snapskate’, een Snapchat-campagne van Coca-Cola, wilde ik meer weten over deze nieuwe manier van marketing. Het blijkt een nieuwe trend te zijn die Ephemeral Marketing wordt genoemd. Onmogelijk om in één keer goed uit te spreken, maar toch een van de marketingtrends van 2018. Wat is Ephemeral Marketing, en hoe kan je het gebruiken in jouw marketingstrategie? Is het ook interessant voor B2B-marketeers?

Wat is het?

Ephemeral betekent kortstondig. Ephemeral Marketing zet in op de korte levensduur van online content. Wie is er niet gewaarschuwd dat alle foto’s die we op Facebook zetten ons nog jaren kunnen achtervolgen? Dankzij Snapchat heeft de nieuwe generatie deze angst niet meer. Op dit platform is alle content van korte duur en verdwijnt deze na enkele minuten of hooguit 24 uur, afhankelijk van de instellingen. Ephemeral Content is dus content die na het bekijken snel verdwijnt; meestal duren de filmpjes niet langer dan tien seconden. Dit speelt perfect in op de waarden van Generatie Z, die van duidelijke, authentieke en bondige berichten houdt.

Waar zet je het in?

Snapchat is het eerste platform dat Ephemeral Marketing heeft aangeboden. Door dit succes zijn ook andere platforms zoals Facebook, Instagram en WhatsApp deze manier van contentverspreiding gaan aanbieden in de vorm van ‘stories’, die je vervolgens kunt sponsoren en gericht verspreiden. Maar al die moeite voor content die na tien seconden weer verdwijnt. Is dat überhaupt interessant voor marketeers?

Wat is het nut?

Het medialandschap wordt overspoeld met content. De gemiddelde concentratieduur is vandaag de dag maar net vijf seconden. Het wordt daarom steeds belangrijker om die paar seconden voor jouw boodschap te reserveren.

43_ephemeral marketing.jpg

Juist door de korte levensduur wordt de Ephemeral Content als exclusief ervaren. Volgers zijn bang iets te missen, dus de fear of missing out speelt hier een belangrijke rol. Je volgers zullen geneigd zijn met meer aandacht naar je content kijken en getriggerd zijn om regelmatig terug te keren.

Voor- en nadelen

Ephemeral Marketing is het beste te gebruiken in de branding-fase van de customer journey, gericht op merkbinding en een positief imago. De beknoptheid van de content zorgt ervoor dat er weinig ruimte is voor uitleg, context of het gebruik van linkjes. Een blik achter de schermen, sfeerfoto’s van evenementen of productpromoties werken daarom erg goed.

De luchtige en kortstondige content is sneller, goedkoper en op lange termijn misschien zelfs effectiever, omdat deze inspeelt op de nieuwe gebruikspatronen en behoeftes van jonge doelgroepen. Maar het is wel een uitdaging om met jouw content de aandacht te trekken voordat deze weer snel verdwijnt. De content moet dus perfect afgestemd zijn op jouw doelgroep, zodat hij hun nieuwsgierigheid direct prikkelt.

Bovendien is het lastig de tijdelijke content goed te monitoren en te meten, in de meeste gevallen kun je namelijk alleen zien hoe vaak je Snap of story is bekeken. Dankzij nieuwe add link-functies van Instagram kunnen mensen door naar boven te swipen direct de website bezoeken, wat de mogelijkheden tot meten enorm verbetert.

B2B-kansen

Hoe zit het met B2B-marketing? Aangezien er maar een beperkt aantal kanalen zijn, zoals Instagram, Snapchat en Facebook, waar deze vorm van marketing ingezet kan worden, zal Ephemeral Marketing niet voor elke B2B-marketeer nuttig zijn. Het hangt er vanaf of jouw Buyer Persona op deze kanalen te vinden is. Merken zoals Cisco en IBM hebben laten zien, dat Ephemeral Content kansen biedt in employer marketing. Zij hebben hun werknemers korte films van het alledaagse werkleven laten delen om potentiële kandidaten een authentiek kijkje achter de schermen te geven. Dit is vooral belangrijk voor de nieuwe generatie, die op deze manier eerder geneigd zal zijn om te solliciteren.

Als je meer wilt weten of graag een keer wilt brainstormen of Ephemeral Marketing voor jouw bedrijf interessant kan zijn, neem dan gerust contact met ons op.

Anne Nicolaides

      Laat uw reactie achter