Nieuws en blogs

ICCO World PR Report: de stand van zaken in de internationale PR

De PR kent wereldwijd onstuimige tijden: een compleet nieuw politiek landschap in de VS met de bijbehorende beschuldigingen van fake news, politieke onzekerheid in het Midden-Oosten, en natuurlijk de Brexit, om maar een paar ‘game changers’ te noemen. En toch (of misschien wel: daarom) is PR belangrijker dan ooit tevoren.

Die conclusie trekken de samenstellers van het jaarlijkse World PR Report, dat opgesteld is in opdracht van ICCO. Enkele opvallende zaken op een rij:

Optimisme

Door de bank genomen is men zowel aan klant- als aan bureauzijde optimistisch over PR. CEO’s investeren meer dan ooit in hun reputatie, en maatschappelijk verantwoord ondernemen wint nog steeds aan belang. En daarmee de communicatie over het bedrijf en zijn CSR-activiteiten.

Verder kijken steeds meer PR-bureaus over hun grenzen heen en ontwikkelen ze ook diensten die verder gaan dan de traditionele content-productie. Maar die – zeker in het geval van Wisse Kommunikatie – nog steeds stevig geworteld zijn in het besef dat content zonder de nodige diepgang vaak weggegooid geld is.

Nu we het daar toch over hebben: ook constateren de onderzoekers dat advertentiebudgetten steeds vaker weggehaald worden bij pure reclamebureaus en in toenemende mate besteed worden aan goed onderbouwde campagnes van bureaus die PR bedrijven of in ieder geval dicht tegen de PR aanleunen.

En tenslotte: PR en digital zijn niet meer lost te zien van elkaar, de verstrengeling is een feit. En waar ‘PR’ wel efficiënte content kan creëren voor ‘digital’, is dat andersom heel vaak niet het geval.

48 icco-logo.png

Uitdagingen

Alles rozengeur en maneschijn dus in de PR, om maar eens een communicatiecliché van stal te halen? Nee hoor. Er zijn nog zat uitdagingen. Zoals daar zijn:

  • Het kortetermijndenken van de opdrachtgever
  • Het aantonen van het ROI van je communicatie-activiteiten
  • Het binnenhalen en binnen houden van communicatietalent
  • De ondergeschikte rol van communicatie in de boardroom
  • En ten slotte: de gender gap in de PR

 

Om kort te gaan: genoeg uitdagingen in de PR-wereld, maar voornamelijk het besef dat we mooie tijden tegemoet gaan.

Hoe, waar en wie? Dat kun je zelf lezen in het ICCO World PR Report, dat hier voor je klaar staat.

      Laat uw reactie achter