Nieuws en blogs

In de PR heb je niet alles in de hand

Een aantal maanden geleden heeft Office Depot onderzoek gedaan naar de manier waarop inkopers hun facilitaire producten inkopen. Het bleek dat ze het liefst zoveel mogelijk producten bij één leverancier inkopen, want dat is makkelijk en efficiënt. Toch bleek dat de schoonmaakartikelen en producten voor de pauzeruimte bij de supermarkt en de groothandel werden gekocht. Veel bedrijven bleken dus minder efficiënt dan ze dachten te zijn. Een leuk onderzoek met een opvallend resultaat: we schreven een persbericht en stuurden het uit. So far, so good.

Maar soms gebeurt het je: dan heb je simpelweg domme pech. Nieuwsgierig als ik ben, zocht ik de volgende dag of er interessante publicaties waren naar aanleiding van mijn persbericht. Ik zag er een aantal en blij als ik was, verzamelde ik de eerste resultaten. Helaas maakte mijn blijdschap al snel plaats voor verwondering. Een van de grootste concurrenten had onderzoek laten doen naar de manier waarop inkopers hun facilitaire producten inkochten, en had op exact dezelfde dag een persbericht uitgezonden met een bijna gelijke kop! Ongelooflijk maar waar.

Afgelopen week moest ik aan deze situatie terugdenken. Aan het feit dat je simpelweg niet alles kunt sturen zoals je wil. Sinds enige tijd volg ik Boerenburgertweet op Facebook: een account dat meer bekendheid geeft aan het boerenleven. Misschien een soort guilty pleasure, maar ik vind het leuk om op deze open manier wat meer te leren over hoe het er op de boerderij aan toegaat. De boeren vertellen op een eerlijke en open manier over hun bedrijf, ze laten foto’s zien en delen filmpjes. Volgers mogen vragen stellen en mogen kritisch zijn, maar er komt altijd een eerlijk antwoord. Een sympathieke manier van kennisdeling.

Maar de kippenboer van afgelopen week heeft het niet getroffen. Op de dag dat hij zichzelf en zijn bedrijf introduceerde, kwam het schrijnende verhaal naar buiten van de misstanden bij een Belgische kippenboer. Beelden van gewonde en zieke kippen die in vieze stallen leefden en alleen op gaas konden lopen. Wantoestanden die door de inspectie verder worden onderzocht. Het had zijn weerslag op de berichten van de Nederlandse kippenboer: er volgden scheldkanonnades, verwijten en aantijgingen. Opmerkingen die het daglicht niet konden verdragen. De beheerders van de pagina hebben uiteindelijk moeten ingrijpen en berichten en mensen van de pagina verwijderd.

krissia-cruz-362015-Unsplash.jpg

Afbeelding: Krissia Cruz - Unsplash

Het zal zeker niet zo zijn gegaan als de boer van tevoren had gedacht. Hij heeft ingestemd met de beheerders van het account om gedurende een week zijn bedrijf open te stellen voor het grote publiek. Na veel voorbereidingen stond alles klaar: de foto’s, de filmpjes en de berichten. Het zou een interessante week worden met veel interactie. Natuurlijk kun je op social media kritische reacties verwachten, maar door een open dialoog te voeren zou het netjes verlopen. Hoe anders verliep zijn week op Boerenburgertweet!

De kippenboer stelde zich kwetsbaar op door via social media een kijkje in zijn bedrijf te delen. En daarom hoop ik dat de boer de nare berichten achter zich kan laten en vooral de positieve reacties onthoudt, de vele steunbetuigingen na dat eerste bericht op Facebook. Want hoe goed je je PR ook voorbereidt en plant, soms heb je gewoon domme pech.

Marlous Fortuin

      Laat uw reactie achter