Nieuws en blogs

Kijkje in de keuken van de PR-consultant: leren loslaten

Als PR-consultants delen we graag de mooie resultaten die we voor onze opdrachtgevers hebben behaald. Logisch, we communiceren graag en het liefst over de dingen die goed zijn gelukt. Maar als externe partij heb je ook te maken met intern beleid van bedrijven, waardoor er besluiten kunnen worden genomen die als gevolg hebben dat jouw adviezen nooit zullen worden uitgevoerd. Een persbericht wordt bijvoorbeeld niet verzonden of een journalist wordt niet te woord gestaan. En dat kan wel eens frustrerend zijn.

20-leren loslaten.jpg

Werken bij een bureau betekent dat je op allerlei momenten gevraagd en ongevraagd advies mag geven. Je kijkt van buitenaf met een minder gekleurde bril naar de organisatie en geeft aan welke strategie het beste past bij hun communicatiekwestie. Voor mij is dit een van de mooie dingen van het vak. Je bent continu bezig met zoeken naar de beste manier om antwoord te geven op de vraag van het bedrijf.

Zo kunnen we zoeken naar de beste manier om de organisatie te positioneren en ervoor te zorgen dat de reputatie van het bedrijf goed is en blijft. Dat doen we op allerlei manieren, bijvoorbeeld door onze mediarelaties in te zetten en de experts van het bedrijf aan het woord te laten in blogs of interviews, of door bedrijven met PR-activiteiten te ondersteunen tijdens een beurs of evenement. Voor diverse opdrachtgevers ontwikkelen we een social mediastrategie (die we vervolgens uiteraard ook uitvoeren). Wat de vraag ook is, onze inzet is altijd gericht op het beste resultaat.

Betrokkenheid

Maar af en toe heeft deze continue zoektocht naar de beste strategie ook een keerzijde. Want soms weet je heel goed wat de beste aanpak is, maar weet je ook dat deze aanpak nooit zal worden overgenomen. De rol van buitenstaander is nu eenmaal de rol van adviseur en niet de rol van beslisser.

Het is wel eens lastig om een pas op de plaats te moeten doen. Het is alsof je alle bewijzen voor de beste aanpak op tafel hebt liggen, maar dat de beslisser jouw tafel structureel voorbijloopt. Er zal met jouw advies niets gebeuren.

Loslaten

Maar of je het nu leuk vindt of niet, en ik dus meestal niet, er is altijd een reden voor dat jouw idee niet wordt overgenomen. Want als je als PR-adviseur gevraagd en ongevraagd advies geeft, kan het wel eens zijn dat het even niet past, mag of kan. 

Leren loslaten is dan ook het devies. Leg het naast je neer en richt je op je andere werkzaamheden die wel kunnen worden uitgevoerd. Maar laat het je niet tegenhouden om nieuwe ideeën te presenteren of activiteiten voor te stellen. Want daar ligt ook je kracht als buitenstaander, jouw frisse blik kijkt anders dan die van een werknemer binnen het bedrijf. En daarom ben jij de adviseur!

Marlous Fortuin

      Laat uw reactie achter