Nieuws en blogs

Klantcase: Pas op voor phishingsites zorgverzekeraars!

Je kent de anekdote van het huis van de schilder waar de verf van de muur afbladdert? Zo zijn wij als PR-bureau ook te weinig bezig met onze eigen PR. Hierdoor blijven veel campagnes waar wij samen met onze klanten aan werken onderbelicht. Zonde. Daarom wil ik eens niet bescheiden zijn en ongegeneerd aandacht besteden aan een succesvolle PR-campagne die wij samen met onze klant SIDN hebben uitgevoerd. Maar verheug je niet op hippe guerrillamarketing-acties, uitbundige VR-experiences, live streams en social influencers. Soms blijken traditionele PR-activiteiten nog zeer effectief.

Ouderwets persbericht

Twee weken geleden kondigde SIDN, Stichting Internet Domeinregistratie Nederland, via een ‘ouderwets’ persbericht aan dat cybercriminelen valse websites inzetten om zorggegevens van consumenten te achterhalen. Het bedrijf heeft de merknamen van alle Nederlandse zorgverzekeraars laten scannen met behulp van de Domeinnaambewakingsservice (DBS) om alle .nl-domeinnamen in beeld te brengen die lijken op deze merknamen of de merknaam bevatten. Er bleken meer dan 450 phishingsites te zijn die meeliften op de naamsbekendheid van zorgverzekeraars. Naast de publicatie van een whitepaper met daarin het onderzoek en het persbericht heeft SIDN ook een social campagne uitgevoerd gericht op security- en ICT-specialisten van zorgverzekeraars.

Het moment waarop dit nieuws naar buiten is gebracht, was niet toevallig gekozen. Prinsjesdag is het moment waarop het kabinet de nieuwe plannen met betrekking tot de zorgverzekering bekendmaakt. En dit is gelijk ook het startsein voor zorgverzekeraars om hun websites in campagnemodus te zetten. Cybercriminelen proberen hier natuurlijk een graantje van mee te pikken.

Radar

Dat de presentatie van dit onderzoek goed getimed is, blijkt ook uit de media-aandacht die het heeft opgeleverd. In veel van de landelijke- en regionale nieuwsmedia werd aandacht besteed aan het onderzoek, evenals in de verschillende vakmedia. Ook zat Marnie van Duijnhoven namens SIDN aan tafel bij Antoinette Hertsenberg in Radar om te vertellen over wat SIDN geconstateerd had en waar consumenten op moeten letten.

Vanuit PR-perspectief zijn dit natuurlijk mooie resultaten en het is duidelijk dat SIDN een belangrijk onderwerp op de kaart gezet. Maar net zo belangrijk is dat deze PR-actie ook concrete leads heeft opgeleverd. Na de publicatie van het onderzoek hebben meerdere grote zorgverzekeraars interesse getoond in de dienst van SIDN, om zo hun merk te beschermen tegen phishing en reputatieschade. Mijn punt? Ook traditionele - en vaak beperkt meetbare - PR kan wel degelijk concrete resultaten in termen van leads opleveren.

Qua tactiek is dit wellicht een weinig vernieuwende case, maar over de effectiviteit ervan valt niet te twisten. En de rol van ons als PR-bureau? Samen met SIDN hebben we de juiste invalshoek van het nieuws bepaald, evenals als de timing van het naar buiten brengen. Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat de informatie die gegeven wordt op maat gemaakt is voor de diverse media die wij wilden bereiken.

Tegelijkertijd toont dit succes aan dat eenvoud soms het meest doeltreffend is. Ook met ‘kleine’ ideeën, gestoeld op een voor de hand liggende aanpak (lees: een persbericht) kunnen grote resultaten worden geboekt. En daar komt geen influencer bij kijken.

      Laat uw reactie achter