Nieuws en blogs

Kleine campagnes, grote resultaten

Ieder PR-bureau heeft wel een aantal klanten die maar een klein budget hebben. Vaak zijn dit de klanten die de meeste creativiteit in je naar boven halen en waar behaalde resultaten de meeste voldoening geven. Toch kan het af en toe lastig zijn om een goede balans te vinden tussen het beschikbare budget en de tijd die in een klant wordt gestoken. Hoe haal je meer uit een campagne waarin de financiële middelen ‘beperkt’ zijn? Vier tips (die overigens net zo goed van toepassing zijn op klanten waar het geld over de plinten klotst).

1. Zet je content meerdere keren in

Wanneer er weinig budget is, is het efficiënt inzetten van middelen bittere noodzaak. Zorg er daarom voor dat de content die je creëert meerdere malen ingezet wordt. En dat hoeven geen ingewikkelde campagnes te zijn: het delen van een opinie van de klant in een blogpost op zijn website, een interviewpitch voor een vaktijdschrift, een tweet en externe blogbijdrage is al een laagdrempelige manier om dezelfde content op verschillende manieren te benutten.

2. Zoek samenwerkingen met andere klanten

Als PR-bureau zijn we de verbindende schakel tussen onze klanten en de media. Maar deze rol kunnen we ook innemen tussen onze klanten in. Er spelen namelijk altijd wel actuele ontwikkelingen die meerdere klanten raken. Denk bijvoorbeeld aan de GDPR, de Europese regelgeving rondom de bescherming van persoonsgegevens. Er is geen enkel bedrijf in de EU dat hier niet mee te maken zal krijgen. Inventariseer bij dergelijke onderwerpen hoe jouw klanten hierin staan, en breng verhalen waar mogelijk samen.

3. Blijf proactief

Bij kleine campagnes gaat het vaak om één of twee PR-acties per maand. Maar dat betekent niet dat je na afronding van deze acties de rest van de maand op je lauweren wilt rusten. Blijf proactief in het voorstellen van nieuwe, relevante acties. Wellicht krijg je negen van de tien keer ‘nee’ te horen omdat er geen extra budget beschikbaar is; het gaat om die tiende keer dat er wel een potje met geld beschikbaar is. Of, zoals salestijgers plegen te zeggen: ‘Hoe vaker een nee, hoe dichter bij de ja.’

4. Durf af en toe ook nee te zeggen

PR-consultants zijn pleasers, we gaan ver om onze klanten tevreden te houden. Maar verlies hierbij nooit de haalbaarheid en het verwachte resultaat uit het oog. Natuurlijk, je bent in zekere zin in dienst van de klant, maar die klant betaalt je ook voor je consultantsrol. Durf af en toe dan ook ‘nee’ te zeggen tegen plannen waar je vanuit PR-oogpunt niet in gelooft. Dit zal de relatie met de klant op de lange termijn alleen maar goed doen.

Sebastiaan Scheepers

      Laat uw reactie achter