Nieuws en blogs

Nederlandse merken volgen voorbeeld Oranje en mijden WK

Het zal niet vaak voorgekomen zijn dat de aanloop naar een wereldkampioenschap voetbal zo gemoedelijk verliep als dit jaar in Nederland. Geen Wuppies, geen oranjegekleurde straten en geen eindeloze Bert Maalderink-reportages over de voorbereiding op de voorbereiding van de voorbereiding op de eerste wedstrijd.

Ook vanuit marketing- en PR-oogpunt was het een rustige aanloop in ons land. Maar rustig betekent niet dat het helemaal stil was. En zeker toen het WK eenmaal van start was gegaan, werd er her en der toch ook ingehaakt. Alleen dan zonder rood-wit-blauw op de wangen. En de grote merken houden zich vooralsnog afzijdig, op een enkele uitzondering na. De opvallendste zaken op een rij.

Half Nederlands

Wat doe je als Nederland niet meedoet? Juist, dan ga je op zoek naar Nederlandse invloeden bij andere teams. En waar een Nederlandse moeder bij de ene selectie een lichtpuntje kan zijn, biedt het Marokkaanse elftal een schat aan mogelijkheden. Maar liefst vijf spelers uit de Marokkaanse WK-selectie zijn geboren in Nederland. Het inspireerde makers van #oranjevoormarokko tot een oproep om dit WK Marokko te steunen. Televisieprogramma De Nieuwe Maan verzamelde Nederlandse steunbetuigingen voor Marokko, onder andere Louis van Gaal en Arie Boomsma gaven gehoor aan die oproep.

Wat opvalt is dat het dit WK is gebleven bij dergelijke ‘kleinschalige’ initiatieven, grote bedrijven hebben het niet aangedurfd om de Leeuwen van de Atlas te omarmen als alternatief voor de Oranje Leeuwen. De vroege uitschakeling van Marokko zal daar wellicht nog een rol in hebben gespeeld.

30 Sebas_WK Voetbal voor WK.jpg

Meeliften met de Zuiderburen

Bijna een derde van de Nederlanders steunt de Zuiderburen tijdens het WK (overigens verwacht maar 4% dat ze de cup ook daadwerkelijk meenemen naar huis). Het aantal Nederlandse bedrijven dat zich openlijk achter België schaart is mondjesmaat te noemen, maar dit kan nog veranderen als het de Belgen lukt om ver te komen in het toernooi.

En oh ja, dat de ‘Ollanders niet in Rusland zijn, is in België zeker niet onopgemerkt gebleven.

Puur leedvermaak

Qua leedvermaak kunnen we er zelf ook wat van. De uitschakeling van de Duitsers zorgde bijvoorbeeld online voor heel wat memes en geinige filmpjes. Schijnt trouwens goed voor je te zijn, maar dat terzijde.

Maar het meest opvallende is wel dat maar weinig Nederlandse bedrijven het hebben aangedurfd om te kiezen voor een marketingcampagne die om het WK Voetbal draait. Want daar lijkt toch zeker ruimte voor te zijn: het WK krijgt ruimschoots de aandacht (mede door de onverwachte wendingen in de poulefase) en de kijkcijfers zijn aardig, hoewel lager in vergelijking met het EK van 2016 - waar Oranje ook niet aan meedeed. De kansen liggen er dus, de vraag is of iemand ze er ook inschiet. En ach, anders begint over een week de Tour.

      Laat uw reactie achter