Nieuws en blogs

Onderzoek naar vegetariërs, moslims & diervrije producten [3 trends]

Van quinoa bowls, vegan bonenburgers en oatmeal creaties tot vegan restaurants, festivals en verenigingen. De diervrije markt is hip and happening. Daar waar er in 1997 naar schatting circa 17.000 vegans in Nederland waren, lopen er volgens het Sociaal Cultureel Planbureau in 2017 50.000-70.000 vegans in Nederland rond. Naast vegetariërs en vegans, zijn er ook pescotariërs, flexitariërs, macrobioten, raw foodies en aanhangers van allerlei andere leefstijlen. Deze hebben één ding gemeen: aandacht voor dier(lijk)vrij consumeren. Deze bruisende diervrije industrie zal ik tijdens mijn afstudeerstage onderzoeken in een marktonderzoek. In dit blogartikel ga ik in op 3 trends in de diervrije markt en vertel ik meer over mijn onderzoek.

#1: Dier(lijk)vrij consumeren gaat verder dan alleen voeding

But first things first, wat houdt diervrij en dierlijkvrij consumeren in? Vegetariërs consumeren diervrij. Dit houdt in dat zij in principe niets eten of aanschaffen dat afkomstig is van een gedood dier. Veganisten daarentegen consumeren niets dat afkomstig is van een gedood of levend dier. Zij eten dus geen vlees, en ook geen zuivel, honing en eieren. Het SCP schat het aantal vegetariërs in op 3% tot 4,5% van de bevolking. Omgerekend zijn dit circa 470.000-700.000 mensen.

Dier(lijk)vrij consumeren gaat verder dan alleen voeding; bij deze leefwijze worden ook cosmetica, medicijnen, kleding en accessoires in beschouwing genomen. Verschillende producenten spelen in op deze trend en passen hun producten aan of brengen nieuwe producten op de markt. Met als mooie bijvangst dat steeds meer aandacht uitgaat naar en bewustwording gecreëerd wordt voor het verschil tussen dierproefvrij en dier(lijk)vrij.

Dierproeven voor Europese cosmetica zijn al verboden, dat is wel algemeen bekend. Maar wat veel mensen niet weten, is dat cosmetica vaak mede uit dierlijke producten bestaat, zoals bijenwas, lanoline (uit schapenwol), karmijn (schildluis), melk en keratine (kan van meerdere diersoorten afkomstig zijn). Dierproefvrij is dus niet per definitie diervrij.

#2: Boycotten, buycotten en culture jamming

Maatschappelijk bewuste consumenten boycotten en buycotten (bewust niet kopen) vaak producten en diensten vanwege hun ecologische of religieuze overtuiging. Bij de ‘meer gedreven’ consumenten kan de overtuiging uitmonden in kritiek op anderen. Een bekende vorm daarvan is culture jamming, waarbij critici op een ironische manier de hedendaagse consumptiecultuur aan de kaak stellen. Omdat een beeld meer zegt dan 1000 woorden: hierbij een aantal voorbeelden van vegan culture jamming.

08 Blog onderzoek diervrije producten culture jamming_1.jpg

08 Blog onderzoek diervrije producten culture jamming_2.jpg

08 Blog onderzoek diervrije producten culture jamming_3.jpg (1)

08 Blog onderzoek diervrije producten culture jamming_4.jpg

#3: De halal-markt is big business

Tot slot mogen we gerust concluderen dat halal ‘in trek’ is. Halal is veel meer dan alleen ritueel slachten. Letterlijk betekent halal ‘toegestaan’. Het gaat om alles wat een moslim in zijn leven doet, inclusief voedsel bereiden en consumeren. De halalproductie van vlees heeft betrekking op de gehele keten: van de leefomstandigheden van een dier tot aan het transport, de slacht en de opslag. In de halalindustrie is ook diervrije cosmetica in opkomst. Dit heeft natuurlijk raakvlakken met de diervrije industrie an sich. Daarom zijn moslims ook een relevante doelgroep voor diervrije cosmetica, medicijnen en kleding en accessoires.

Onderzoek naar vegetariërs en moslims

Als laatstejaars communicatiestudent is het moment aangebroken om af te studeren. Met veel plezier ben ik begonnen aan mijn afstudeerstage bij Wisse Kommunikatie. In een onderzoek zal ik diervrije productcategorieën afzetten tegen de relevante doelgroepen. Met circa 470.000-700.000 vegetariërs en 850.000-1.000.000 moslims in Nederland is meer inzicht in deze omvangrijke doelgroepen onmisbaar. Zo zal ik diervrije voeding, cosmetica, kleding & accessoires en medicijnen toetsen aan de behoeften van vegetariërs en moslims. In hoeverre hebben zij behoefte aan dergelijke producten? Hoe vaak consumeren zij diervrij? Welke demografische, sociaaleconomische, geografische en psychografische gegevens zijn er bekend? Hoe worden zij offline en online bereikt? En hoe kan Wisse Kommunikatie hen bereiken? Dit is slechts een greep uit de vragen die centraal staan in mijn onderzoek. Tot slot schrijf ik aan het einde van de rit een adviesrapport op het gebied van marketingcommunicatie.

Val jij onder mijn doelgroepen en wil je deelnemen aan het onderzoek? Of heb je een andere vraag en/of opmerking? Laat het gerust weten in een reactie of stuur een mailtje naar youssra.barkoki@wisse-worldcom.nl.

      Laat uw reactie achter