Nieuws en blogs

‘Op persoonlijke titel’ is geen schild om achter te schuilen

Het is een even bekend als onzinnig fenomeen: individuen die in hun Twitterbiografie melden dat ze ‘op persoonlijke titel’ twitteren. Vaak werken deze personen bij (grote) bedrijven of instanties, hetgeen ze eveneens in hun biografie noemen. Met de melding op persoonlijke titel zeggen ze tegen hun volgers in feite dat hun eigen uitspraken niet geassocieerd moeten worden met het bedrijf waarvoor ze werken. Het probleem hiervan is dat deze associatie niet teniet kan worden gedaan met zo’n vermelding.

Onlangs was het weer raak; de burgemeester van Voerendaal twitterde, op persoonlijke titel, dat hij het een idioot idee vindt dat de gaskraan in Groningen dicht wordt gedraaid, aangezien de ‘mijnen van Limburg tot de laatste kuub kolen zijn leeggeroofd’. Ofschoon hij als individu twitterde, viel een hoop mensen over hem heen en vonden zij dat hij dat niet in zijn hoedanigheid kon zeggen. Ze reageerden op hem met zijn functie als burgemeester in het achterhoofd. Ook al maakt hij zelf het onderscheid tussen zichzelf als persoon en zijn functie, anderen doen dat dus niet.

KU_Blog_Twitter_2.jpg

Dat veel organisaties zelf ook niet geloven in het twitteren op persoonlijke titel, blijkt wel uit de casus van regisseur James Gunn. James Gunn stond aan het roer van de twee succesvolle Guardians of the Galaxy-films, maar was in een grijs verleden een provocateur op Twitter. Recentelijk werden tien jaar oude (!), morbide grappen van James Gunn opgerakeld door notabene een far-right twitteraar om hem een hak te zetten, wat leidde tot een milde uitbarsting op Twitter omdat mensen beledigd waren. Disney, baas van James Gunn en zeer puriteins en familievriendelijk, was not amused en stuurde de regisseur onverbiddelijk de laan uit, omdat ze niet met dergelijke opvattingen geassocieerd wilden worden. En dan heeft James Gunn nog niet eens in zijn Twitterbiografie staan dat hij voor Disney werkt.

Associatie ligt bij de ontvanger

De voorbeelden hierboven geven een aantal dingen aan. Ten eerste, bedrijven zitten niet te wachten op uitbarstingen van hun personeel op Twitter, ook al doen ze dit uit eigen naam. Ten tweede, de toehoorders maken zelf wel uit of ze tweets van een persoon associëren met een bedrijf. De twitteraar in kwestie kan wel roepen dat het zijn eigen woorden zijn en dat ze niet moeten worden verward met het standpunt van het bedrijf waar hij voor werkt, maar die gevolgtrekking vindt plaats in het hoofd van de volgers en die bepalen zelf wel of ze de visie van de twitteraar koppelen aan zijn bedrijf. Zeker als de twitteraar te koop loopt met zijn werkgever. Bovendien staat de zin ‘op persoonlijke titel’ enkel in de bio van de twitteraar en niet onder elk bericht. De werkgever kan wel vaker terugkomen; in profielfoto’s, twitter handles of eerdere berichten.

Het gevaar van een ongezouten mening op Twitter is de kans dat er guilt by association wordt opgewekt. Omdat een persoon met een ongewenste mening onderdeel is van een organisatie, zal de organisatie ook wel fout zijn:

  • Persoon A heeft mening C.
  • Persoon A is onderdeel van organisatie B.
  • Ergo: organisatie B heeft mening C

 

Hoewel dit natuurlijk in beginsel een foutieve gevolgtrekking is, kan dit wel optreden in de gedachtegang van het publiek, met alle gevolgen van dien. In het ergste geval kan dit leiden tot imagoschade van het bedrijf, waar Disney bijvoorbeeld bang voor was. Om niet in een PR-shitstorm terecht te komen, zullen de meeste bedrijven graag zien dat werknemers geen al te controversiële uitspraken doen op sociale media. Te meer omdat het eenvoudig is voor het publiek om de organisaties tot de orde te roepen. Een tweetje met “@.... vinden jullie dit normaal???” is immers zo gestuurd en met een beetje pech gaat de oproep nog viral ook. Voor de organisatie het weet, is deze verzeild in een Twitter-oorlog waar deze zelf geen debet aan heeft.

Oplossing?

Het twitteren op persoonlijke titel in combinatie met allerlei verwijzingen naar een werkgever werkt simpelweg niet. Tevens is het lastig voor organisaties om werknemers te verbieden bepaalde zaken te tweeten. Als individuen graag een provocatieve mening verkondigen, is het wellicht verstandig om twee gescheiden accounts aan te maken; een voor privégebruik en een professioneel account.

      Laat uw reactie achter