Nieuws en blogs

Pinterest als marketingtool

Wat is Pinterest?

Pinterest hoort bij de groep van sociale netwerken, maar is voornamelijk een zoekmachine voor afbeeldingen. Anders dan Instagram en Facebook is het geen platform voor zelfpromotie, maar wordt het vooral gebruikt voor het opsporen van ideeën en inspiratie.

Het is een virtuele prikboard voor afbeeldingen, foto’s en grafieken, de zogenoemde pins. Deze bevatten vaak links van websites. Volgers of fans zijn niet belangrijk, maar de content van anderen wordt op een eigen prikbord verzameld. Men kan wel commentaar geven op een pin, maar er is weinig interactie tussen de gebruikers.

pinterest.jpg

Wie gebruikt het?

Uit de Media Onderzoeken uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy blijkt dat in 2017 het aantal Pinterest-gebruikers in Nederland op 2.4 miljoen is gestegen en ook het aantal dagelijkse actieve pinners is toegenomen en staat nu op rond 381.000. Helaas is de mogelijkheid tot adverteren via ‘Promoted Pins’ in Nederland nog niet uitgerold, maar voor PR en Content Marketing kan Pinterest nu al worden gebruikt.

Wat maakt Pinterest interessant voor ondernemers

Barbara Riedl, eigenaar van het adviesbureau Kaleidocom en expert voor Pinterest zegt: "Pinterest is geschikt voor bijna alle branches, als je het goed doet. Je hoeft niet per se een tastbaar product aan te bieden." Het platform is geschikt voor fysieke producten zoals mode, meubels, eten, tegels of accessoires, maar ook voor virtuele producten zoals online cursussen of e-books. Dienstverleners zijn ook succesvol op Pinterest. Pinterest is alleen niet geschikt voor ondernemers die zich op een lokale markt willen focussen.

Klant in koopproces

Wat dit netwerk uniek maakt, is dat gebruikers hier zoeken naar nieuwe ideeën en inspiratie voor woonideeën, het volgende recept voor een lekkere maaltijd, de nieuwste modetrends en het volgende vakantie idee. Dat betekent dat men hier toekomstgericht zoekt in plaats van het nu te presenteren zoals wordt gedaan op Instagram. Met een goede strategie en uitvoering kunnen de consumenten in het koopproces over producten en services geïnformeerd en dusdanig beïnvloed worden.

Voorsprong op concurrentie

In de VS bied Pinterest reeds ‘gesponsorde pins’ of de mogelijkheid voor ‘cinematic pins’ voor visual storytelling aan. Helaas worden deze services nog niet in Nederland aangeboden. Van daar dat Pinterest nog niet echt intensief door Nederlandse bedrijven wordt gebruikt. Start zo snel mogelijk met jouw Pinterest-marketing, zodat je de concurrentie voor blijft. Het is mogelijk om uitgebreide pins te plaatsen. Bij deze pins wordt extra informatie getoond, zoals de naam van het product en de prijs. Daarnaast wordt hierbij vermeld of het product nog op voorraad is. Door deze informatie zichtbaar te maken, kun je een drempel wegnemen bij een potentiële klant.

Content blijft lang bestaan

De inhoud op Pinterest is veel duurzamer dan op Facebook, Instagram of Twitter. Dit betekent dat zelfs maanden nadat iets gepost werd, de gebruikers deze content nog terug kunnen zien en door erop te klikken nog steeds naar uw website of online winkel worden geleid.

Pin-strategie

Naast productfoto’s of grafieken is het ook mogelijk tekstgrafieken te delen, wat vooral voor dienstaanbieders interessant is. Om een product mooi in het zonnetje te zetten op Pinterest is het belangrijk niet alleen het product te tonen, maar ook de toepassing(en) te laten zien. Volgens de expert duurt het opstarten en vinden van een goede Pinterest-strategie even en zij raadt aan om eerst met een privé account rond te neuzen. Maar als het begin gelegd is met het opstellen van een goed bedrijfsprofiel en het delen van relevante en goed vindbare content, dan is Pinterest een aantrekkelijke marketingtool. Tot nu toe is Pinterest namelijk nog gratis en het pinnen gaat snel en eenvoudig. Er zijn zelfs al tools zoals Bordbooster, Viraltag of Tailwind, die automatisch voor u pinnen. Deze kosten vanaf $ 5 per maand.

De drie belangrijkste dingen waarop u tijdens het pinnen kunt letten voor een succesvolle strategie, zijn kwaliteit, continuïteit en zoekwoorden, aldus Barbara Riedl. Om een kwalitatief goede pin te creëren is het belangrijk rekening te houden met het format van de pin en de lettergrootte van de teksten. De meeste gebruikers gebruiken de mobiele versie van Pinterest. Verder is van belang dat u als bedrijf zichtbaar bent, door uw logo of de bedrijfskleuren te gebruiken. Omdat Pinterest gebruikt wordt ter inspiratie is het belangrijk op tijd te zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat 8 weken voor kerst al alle kerst thema’s moeten zijn gepind. Het klinkt veel maar de expert adviseert minstens 5 pins per dag te posten, beter nog 10 tot 20. Pin gerust ook gerelateerde content van anderen. Hoe actiever men is, des te meer mensen worden bereikt. Keywords zijn belangrijk omdat Pinterest als een zoekmachine werkt.

Anne Nicolaides

      Laat uw reactie achter