Nieuws en blogs

Pitchkriebels: daten in de zakenwereld

Soms verloopt de start van een zakenrelatie organisch. Een bedrijf benadert een bureau en er volgt een kennismaking. Als het klikt, groeien enthousiaste plannen al snel uit tot concrete afspraken, waarmee iedereen vol energie aan de slag gaat.

25 Blog TVL pitchkriebels.jpg

Veel vaker richt een bedrijf zijn pijlen niet op één bureau, maar gaat het met meerdere kandidaten in gesprek. Afwegingen die het bedrijf hierbij maakt, zijn uiteraard primair de kwaliteit van de plannen en het bijbehorende kostenplaatje. Welke van deze twee zwaarder weegt, hangt af van het beschikbare budget, de omvang van de opdracht en het gewenste resultaat. Wat je echter zelden van tevoren weet, is hoe de samenwerking zal gaan verlopen.

De pitch

Op basis van de uitgebrachte offertes nodigt een bedrijf meerdere bureaus uit voor een pitch, oftewel een presentatie van hun plannen. Wat een pitch uitdagend maakt, is dat je als bureau meer moet doen dan bewijzen dat jouw activiteiten hun prijskaartje waard zijn. Je moet ook duidelijk zijn over je werkwijze en je wensen en zelfs je verwachtingen van de samenwerking. Want net als in een persoonlijke relatie kunnen ogenschijnlijk gelijke verwachtingen inhoudelijk enorm verschillen. Je houdt bijvoorbeeld allebei van lange strandwandelingen, maar als de een op stevige schoenen door het mulle zand wil ploegen, terwijl de ander liever blootvoets langs de kustlijn slentert, loop je al gauw niet meer naast elkaar.

Zowel bedrijf als bureau moeten verder kijken dan vraag en aanbod. Hoe zijn de mensen, met wie je gaat samenwerken? Lig je écht op een lijn of lijkt dat maar zo? Wees vooraf openhartig en transparant om verrassingen achteraf te voorkomen.

Voorbereiding

Een pitch is voor een bureau een eerste afspraakje, waarvan je weet dat jouw date zijn opties nog open houdt. Je wilt een goede indruk maken met zowel je professionele als je persoonlijke presentatie, zodat het bedrijf voor jou kiest en niet voor die ander. De spanning is dan ook hoog, ondanks de voorpret van het bedenken en aankleden van je ideeën. Plannen, prijzen en presentatie moeten perfect op elkaar zijn afgestemd en onderbouwd. Alle mogelijke vragen heb je in je hoofd al verzameld en beantwoord.

Maar voor het bedrijf is het ook spannend. Meerdere bureaus ‘dingen om jouw hand’ en zullen alles uit de kast halen om indruk op jou te maken. Hoe weet je of je de juiste keuze maakt? Waar ga je op letten? De offerte zag er prima uit, misschien aan de dure kant of juist opvallend voordelig. De referenties op de website waren lovend, maar weinig bureaus zullen klachten of kritiek van hun klanten publiekelijk delen.

Zet als uitschrijver van de pitch daarom voor jezelf op een rij welke criteria voor jou doorslaggevend zijn en welke ondergeschikt. En beoordeel al je ‘eerste dates’ op gelijke wijze. Bij twijfel, vraag door. Hanteert het bureau een strakke planning? Mooi, maar wat betekent dat in de praktijk? Herinneren ze jou tijdig aan een naderende deadline of sturen ze een aanvullende factuur als je deze mist?

D-day

Als bureau zorg je dat duidelijk is wie wat gaat vertellen. De presentatie, die je uiteraard digitaal en in print meeneemt, ken je uit je hoofd. Je weet welke punten je laat zien en met welke voorbeelden je deze gaat toelichten. Je vertrekt op tijd met kriebels in je buik. Nu komt het erop aan…

Als bedrijf plan je waar mogelijk de pitches zo dicht mogelijk na elkaar in, bij voorkeur op één dag. Alle collega’s die meebeslissen, maken hier tijd voor vrij. Terwijl je nog een keer de offertes doorloopt en je vragen hierover noteert, is het wachten tot de bel gaat…

Na de begroeting en voorstelronde kan de pitch beginnen. Het bureau laat zien wat hij in huis heeft, het bedrijf luistert aandachtig en stelt vragen. Na de afronding en bedankjes over en weer volgt het ongemakkelijke ‘jullie horen van ons’ (lees: ‘Ik bel je nog’)-moment, wat, in tegenstelling tot bij de meeste dates, ook echt zal plaatsvinden.

En dan…

Bij het bureau is de druk van de ketel. Het ging heel goed en ook al zijn er nog andere bureaus in de race, jij hebt je best gedaan. Nu kun je alleen nog maar wachten.

Bij het bedrijf komt het nu het moeilijkste moment: je moet gaan kiezen. Je vergelijkt de bureaus aan de hand van jouw criteria. Scoren er twee even hoog? Dan komt het toch aan op gevoel. Met wie wil ik graag samenwerken? Bij wie denk ik dat mocht er iets misgaan we er samen toch uit kunnen komen? Je kiest.

Ja of nee

Het bedrijf zal altijd als eerste beslissen met welk bureau het wil doorgaan, maar als bureau heb je ook een keuze. Natuurlijk levert elke opdracht omzet op, maar soms merk je tijdens de pitch dat de verwachtingen en werkwijze te veel van elkaar verschillen. Dan is het verstandig om af te wegen of de opdracht je uiteindelijk niet meer zal kosten dan hij je oplevert. En dan heb ik het niet alleen over concrete euro’s.

Kiest het bedrijf niet voor jou, zorg dan dat je helderheid krijgt. Neem hierbij geen genoegen met een vaag ‘het ligt niet aan jou, maar aan mij’. Deze feedback is belangrijk voor je leerproces en toekomstige pitches. Pas daarna is er tijd voor teleurstelling. Als bedrijf ben je eerlijk naar het bureau over de redenen achter je keuze, al is het maar om voor jezelf te bevestigen dat je de juiste hebt gemaakt.

Kies je voor elkaar, dan is de blijdschap en opluchting aan beide kanten voelbaar: we zijn er uit, we gaan samen verder! De onzekerheid is voorbij. We gaan aan de slag en we hebben er zin in! Dat gevoel, houd dat vast, want het zal de successen mooier maken en je door de tegenslagen heen helpen. Ik wens jullie een mooie toekomst samen.

Tessa van Lienden

      Laat uw reactie achter