Nieuws en blogs

Tekst of beeld, hoe breng jij jouw verhaal?

Bij Wisse Kommunikatie zijn we dol op taal. We schrijven veel en graag, en we kunnen ons flink ergeren aan de taal- en schrijffouten die we met regelmaat ontdekken. We zijn kritisch, naar elkaar en op onszelf. Het is dan ook niet voor niets dat we iedere tekst die we schrijven of vertalen voor de zekerheid nog eens laten nalezen door een collega.

Maar langzamerhand hebben we onze blik verbreed, want met alleen mooie teksten kom je er natuurlijk niet meer. Video heeft de toekomst, jongeren lezen nog amper en het blijkt zelfs dat we maar 20 procent onthouden van wat we lezen. Terwijl we 80 procent onthouden van wat we zien!

Misschien lijkt het op het eerste gezicht vervelend dat er maar 20 procent wordt onthouden van de artikelen, persberichten en blogs die we schrijven. Maar onlangs las ik een interessant artikel, dat inging op het verschil tussen tekst en beeld in nieuwsberichten. Het blijkt dat tekst in nieuwsberichten vooral kan overtuigen en beeld vooral aanzet tot actie. Doordat een tekst lezen meer tijd kost, wordt de betrokkenheid van de lezer vergroot. Dit zorgt ervoor dat de lezer gaat nadenken over wat hij van de beschreven situatie vindt en mogelijk van mening verandert. Beeld daarentegen kan snel emoties oproepen, waardoor iemand bijvoorbeeld ineens besluit aan een goed doel te doneren. Maar het zorgt er niet voor dat iemand ergens anders over gaat denken.

Dit onderscheid kun je ook toepassen in de PR en communicatie. Als je weet wat je wilt vertellen of uitleggen, kun je ook bepalen wat de beste manier is om dat te doen. In een tekst heb je de ruimte om uit te weiden over een onderwerp, achtergronden te geven en te beargumenteren waarom je ergens op een bepaalde manier over denkt. Wil je lastige materie op een overzichtelijke manier uitleggen, kun je misschien beter kiezen voor beeld, zoals een infographic. Daar kun je dan zelfs weer een infographic over maken.

45 MF Beeld of tekst.pngbron: Neomam Studios

Maar eigenlijk zie ik het niet zo zwart-wit. Als tekst beter kan overtuigen en de lezer daardoor zelfs van mening kan veranderen, en als beeld ervoor kan zorgen dat je de inhoud beter onthoudt, waarom maak je dan geen combinatie van beide? Concreet kan dit bijvoorbeeld een tekst zijn, die wordt uitgelegd aan de hand van een infographic of ondersteund door een video. Delen van de infographic kunnen weer als afbeelding worden gebruikt op social media, waarmee wordt verwezen naar de plek waar de tekst is gepubliceerd. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Eigenlijk zijn we bij Wisse Kommunikatie niet alleen dol op taal. We zijn ook dol op beeld. En daar vertellen we je graag meer over.

Marlous Fortuin

      Laat uw reactie achter