Nieuws en blogs

Tessa krijgt geen burn-out

Mijn zoon van 11 gaf onlangs aan dat hij later robots gaat bouwen. Lieve en slimme robots, waarmee hij spelletjes kan spelen en knuffelen, maar die ook kunnen voorlezen, oppassen, schoonmaken en koken. Ik wees hem erop dat deze ‘robots’ nu al in menselijke vorm op de markt zijn en ‘mama’ of ‘papa’ heten. Maar ik begrijp zijn behoefte aan optimalisering volledig. Robots worden immers nooit boos of moe. Ik ben onder de indruk van robotica en zeer nieuwsgierig naar de grenzen die deze technologie in de toekomst gaat verleggen. Bijvoorbeeld in de zorg.

Het is algemeen bekend dat de zorgsector worstelt met een serieus personeelstekort. Een van de oorzaken is de absurd hoge werkdruk. Maar ook de vergrijzing speelt een grote rol, zowel in de groeiende zorgvraag als in de uitstroom van de beroepsgroep zelf. Vernieuwende arbeidsmarktcommunicatie is dan ook noodzakelijk, maar daar kom ik in de toekomst nog op terug.

Robotica lost nu al praktische problemen op die door het tekort aan mensen ontstaan. Zo zijn er zorgrobots die helpen met tillen, revalideren, slapen en herinneren. Robots die knuffelen, luisteren en terugpraten. Zora is een van de bekendste zorgbots; zij wordt ingezet voor revalidatie, animatie en therapeutische doeleinden. Onlangs mocht ik op het jaarlijkse Event van Heatlh Valley kennismaken met mijn naamgenoot Tessa, een kleine sociale robot vermomd als bloemenvaas die dementerende ouderen vanaf de salontafel ondersteunt met persoonlijke herinneringen en muziek.

Ik denk niet dat robotica dé oplossing is voor het personeelstekort in de zorg. Maar het heeft absoluut voordelen voor zowel zorgorganisatie als zorgverlener en patiënt. Voor de zorgorganisaties bespaart robotisering geld. Bovendien bezwijken robots niet onder de hoge werkdruk. Zorgverleners kunnen daarmee fysiek zware klussen en standaard taken overlaten aan hun elektronische collega’s. Patiënten krijgen op deze manier 24 uur per dag 7 dagen per week een beetje extra hulp, hetgeen hun zelfstandigheid vergroot en hun mantelzorgers ontlast.

Robots hebben echter geen menselijke eigenschappen, dus in een sector als de zorg, waar menselijkheid cruciaal is, zullen zij de mens volgens mij nooit helemaal vervangen. Wel denk ik dat Zora en Tessa een waardevolle ondersteuning zijn voor de zorgverleners mét hartslag. En dit is nog maar het begin. Ik kijk uit naar de robots die mijn zoon later gaat bouwen. Ik heb in elk geval vast familiekorting afgedongen op zijn eerste ‘mamabot’.

Tessa van Lienden

      Laat uw reactie achter