Nieuws en blogs

Wat halen bedrijven in 2018 uit de kast om standbezoekers te trekken?

Wie op een beurs staat, wil bezoekers naar de stand trekken. Je bent immers naar de beurs gekomen om (potentiële) klanten te laten zien wat je te bieden hebt. Bedrijven halen dan ook steeds meer uit de kast om op te vallen. En dat viel ook mij op toen ik in de afgelopen maanden verschillende vakbeurzen bezocht. Een korte analyse van de veelvoorkomende standsoorten:

  1. De Show-stand

Hoe kom je op een vakbeurs boven het geluid van duizend(en) pratende mensen en draaiende koffiemachines uit? Met een show-stand! Op iedere vakbeurs is er wel één bedrijf dat zijn stand volledig als show-podium heeft ingericht met harde muziek en enthousiaste acteurs met microfoons. Voorbijgangers worden enthousiast uitgenodigd op de rodeostier te gaan zitten, een liedje te zingen of de eerstvolgende comedy-show bij te wonen.

Opvallen doet de show-stand zeker: je kunt als bezoeker vaak simpelweg niet om de muziek en het enthousiasme van de acteurs heen. Maar als je mij na afloop van een beurs vraagt naar het bedrijf achter de show-stand, zou ik je waarschijnlijk het antwoord niet kunnen geven. Het gevaar van de show-stand is dat de link tussen de diensten en/of producten ontbreekt en dat er geen rust en ruimte is om met standbezoekers in gesprek te gaan. Mijn advies aan de show-stand is daarom: houd een deel van de stand en personeel vrij om producten aan bezoekers te presenteren en toe te lichten.

  1. De goodie-stand 

Je komt bijna geen beurs tegen zonder cupcakes, knuffelbeertjes, pennen, bedrukte tasjes, usb-sticks, schrijfblokjes, snoep, key-cords, sleutelhangers of andere kleine goodies. Persoonlijk kan ik wel een cupcake en wat snoep gebruiken als ik de hele dag over een beurs wandel, en een paar extra pennen zijn ook altijd welkom. Maar het risico bestaat wel dat mensen alleen op de stand komen om die leuke goodie te halen, en daarna weer te vertrekken. De stand moet daarom wel zo zijn ingericht dat de bezoeker de informatie over het bedrijf niet snel kan missen of wordt aangesproken door iemand van het bedrijf achter de stand.

  1. De ‘u kunt hier iets winnen-stand’

Opvallend op de Webwinkel Vakdagen was het aantal stands met een ‘Rad van Fortuin’. De prijzen die bezoekers kunnen winnen variëren van een volledig Efteling-arrangement tot een maand lang gratis producten ontvangen. Andere veelvoorkomende manieren om een leuke prijs te winnen zijn: maak de leukste selfie, spreek een commercial in of neem een elevator pitch op.

Het risico van deze stand is net als bij de show-stand dat de aandacht wordt weggetrokken van het bedrijf en zijn producten en diensten. Daarom moet er bij de inrichting van deze stand ook aandacht worden besteed aan bedrijfsherkenning en informatie over en de presentatie van de producten/diensten. 

  1. De nonchalant café-stand

In plaats van hun producten uitgebreid te etaleren, kiezen bedrijven er regelmatig voor hun stand als café in te richten. Er zijn barmannen- en vrouwen, (sta)tafeltjes en borrelnootjes. Vaak zijn er een paar beschutte hoekjes gereserveerd als overlegruimte. Mijn indruk was dat de café-stand veel voorkomt bij bedrijven met veel naamsbekendheid: er is geen poespas nodig om mensen te trekken.

De gezellige en informele sfeer op de café-stand zorgt ervoor dat gesprekken makkelijk en soepel verlopen. Een café-stand waarin helemaal geen producten worden gedemonstreerd past wat mij betreft minder bij een bedrijf dat het echt van zijn fysieke producten moet hebben. Voor deze bedrijven is de vakbeurs juist de uitgelezen kans om nieuwe producten te demonsteren. 

  1. De do-it-yourself-stand

En dan is er nog de stand waar de bezoeker producten niet alleen kan bekijken, maar ook zelf kan uitproberen. Een goed idee, want een klant die zelf ervaart hoe eenvoudig een product te gebruiken is en met eigen ogen ziet hoe het de bedrijfsprocessen efficiënter kan maken, zal meer onder de indruk zijn dan een klant die alleen het tekstje in de productbrochure leest. Het voordeel van de do-it-yourself-stand is dat het bedrijf de aandacht bij het product of de dienst houdt dat je als bedrijf wilt demonstreren. Maar pas wel op; de stand moet wel blijven opvallen tussen de show- café- en goodie- en prijzen-stand.

Wat mij betreft mag een bedrijf best flink uitpakken om op te vallen op de beurs, maar er moet wel aandacht blijven voor het product. Zodat je aandacht trekt die je wilt hebben. Namelijk die van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of diensten.

Hanneke van Heijster

05_Blog_HvH_goodies.jpg

      Laat uw reactie achter