Nieuws en blogs

Zijn Nederlandse jongeren nog wel geïnteresseerd in ‘het nieuws’?

Deze vraag stelde een collega zich toen we een maand of twee geleden begonnen voor onze klant SQUID. SQUID is een nieuwsapp die speciaal is ontwikkeld om jongeren weer in het nieuws te interesseren. Weer, omdat die interesse in het nieuws volgens de oprichter van de nieuwsapp de afgelopen jaren enorm is afgenomen. Verschillende onderzoeken bevestigen zijn vermoeden: uit cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP, 2017) blijkt dat slechts een kwart van de tieners dagelijks het nieuws volgt.

40_HvH nieuwswaarde 3 phones android.jpg

De nieuwsapp SQUID is daarom zo vormgegeven dat de gebruiker alleen nieuws ‘hoeft te volgen’ dat hij interessant vindt. Of dat nou over voetbal, beauty, lifestyle, of politiek gaat, het is met één vinkje geregeld. Het idee is dat jongeren zo stap voor stap interesse krijgen in ander nieuws. Vergelijkbaar met de manier waarop de oprichter vroeger zelf het nieuws leerde waarderen: hij begon met het lezen van de strips in de krant, daarna ontdekte hij het sportkatern om vervolgens de krant van voor naar achter te lezen.

Betrouwbare nieuwsbronnen

Jongeren zijn naast minder, vooral op een andere manier met het nieuws bezig: social media speelt vandaag de hoofdrol in de nieuwsconsumptie van jongeren. In het rapport van het SCP wordt aangehaald dat nieuwsconsumptie via social media zijn voor- en nadelen heeft.

Enerzijds zorgt het ervoor dat jongeren snel – in sommige gevallen zelfs sneller dan de nieuwsredactie - op hoogte zijn van wat er zich in de wereld afspeelt. Anderzijds zorgt de nieuwsconsumptie via social media voor eenzijdige nieuwsvorming. Op social media is er namelijk geen redacteur, oftewel een ‘gate keeper’, die een kritische afweging van de informatie maakt. Bovendien wordt het nieuws op social media grotendeels bepaald door algoritmen die gebaseerd zijn op eerder uitgevoerde zoekopdrachten. In het onderzoek van het SCP wordt dan ook verwezen naar de zorg van verschillende partijen over de zogenoemde ‘filter bubble’, waarin jongeren vooral nieuws zien dat binnen hun profiel past. 

Algemene nieuwsconsumptie

In tegenstelling tot jongeren blijven ouderen wel trouw aan de traditionele nieuwsmedia, met name de krant en het journaal. Maar liefst 88% van de ouderen maakt iedere dag gebruik van nieuwsmedia. Ook als je de hele bevolking bekijkt, scoort Nederland niet slecht als het gaat om nieuwsconsumptie: 79% van de Nederlanders houdt zich op een doorsnee dag met het nieuws bezig.

Dat de ‘niet-jongeren’ van Nederland het nieuws over het algemeen al volgen, wil niet zeggen dat zij geen gebruik kunnen maken van een nieuwsapp zoals SQUID.  Een collega – die ik helaas niet meer tot de categorie ‘jongeren’ kan rekenen – vertelde dat ze de app  zou willen gebruiken om zo minder met heftig nieuws geconfronteerd te worden. Een filter voor de producties van de gemiddelde journalist, die zoals Theo al in een eerdere blog schreef, dol is negatief nieuws.

SQUID speelt op een slimme manier in op de ontwikkelingen rondom nieuwsconsumptie: nieuws in de categorieën die de gebruiker leuk vindt, én van betrouwbare nieuwsbronnen waarvan hij mag  verwachten dat ze in ieder geval een kritische afweging van de informatie hebben gemaakt. Voor de jongeren die echt niet zonder social media kunnen, is er een speciale categorie ‘Vloggers’. Ook wordt het nieuws in specifieke onderwerpen zoals beauty gedeeltelijk verzorgd door bekende Nederlandse beauty-bloggers.

Mocht je benieuwd zijn naar de app van een van onze nieuwste klanten, je kunt SQUID gratis downloaden in de app-store en via Google Play. Wij blijven ons ondertussen verdiepen in de nieuwsconsumptie van de Nederlander. Bijvoorbeeld om te achterhalen wat over 15 jaar de impact van een artikel in de gedrukte versie van de Financiële Telegraaf is als de jongeren van nu, die dan tot de ‘beslissers’ van deze wereld behoren, nu hun nieuws al uitsluitend online tot zich nemen? 

Hanneke van Heijster

      Laat uw reactie achter