Nieuws en blogs

Zo krijgt u het állergroenste gras van de buurt

‘Groen gras’ is volgens de Nederlandse Taalunie een pleonasme. Gras is altijd groen, dus dat hoef je niet apart te benoemen. Maar als organisatie is het belangrijk dat u niet alleen vertelt dat uw grasveld groen is, maar benadrukt dat het groener is dan het gras van uw buren (lees: concurrenten). Zeker wanneer het gaat om het vinden en behouden van goed personeel.

Het imago van uw bedrijf als werkgever moet min of meer geweldig zijn. Voor bijvoorbeeld programmeurs, vrachtwagenchauffeurs en verzorgenden liggen de banen de komende jaren namelijk voor het oprapen. En waarop baseren deze mensen hun werkgeverskeuze? Een kandidaat zal misschien in eerste instantie wel kiezen voor het mooiste aanbod: een lekker salaris, aangevuld met een auto van de zaak, een betaalde opleiding en flexibele werktijden. Maar uiteindelijk zullen andere factoren bepalen of een werknemer bij u blijft of dat hij vertrekt naar een plek waar het gras groener is. En al uw concurrenten zijn naarstig aan het tuinieren om dit voor elkaar te krijgen.

TvL_Groen Gras.jpg

 

De resultaten van het onderzoek “De stand van Werven 2018”, uitgevoerd door de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, zijn glashelder: werkgevers moeten verleiden, verrassen en verbinden.

De skills die hiervoor nodig zijn? Ten eerste employer branding, het profileren van de organisatie of het bedrijf als goede werkgever. “Wij hebben het groenste gazon in onze sector!” U kunt dit wel roepen, maar als mensen hun voeten prikken aan het onkruid, of merken dat ze op kunstgras lopen, bent u zo ze weer kwijt. Tijd om de mouwen op te stropen.

Verticuteren

Met verticuteren verwijder je een harde laag van mos of plantaardig afval van je gazon. In het geval van uw organisatie betekent dit dat u inventariseert waar het onkruid zich precies bevindt, dit bestrijdt of verwijdert en indien mogelijk de oorzaak van deze ongewenste groei aanpakt. Dit vereist voor uw organisatie een tweede skill: arbeidsmarktcommunicatie. Management, HRM en communicatie ploegen als een verticuteermachine door uw organisatie. Waar zitten de knelpunten? Structuur, cultuur, specifieke afdelingen? Om het gewenste resultaat te bereiken, ontwikkelt u een duidelijke strategie, die u omzet in een concreet actieplan dat u zo effectief mogelijk uitvoert.

Zaaien

Nu het mos uit het gazon is verwijderd, ontstaan er kale plekken. Niet zo’n fraai gezicht, maar schrik niet: met wat nieuw graszaad wordt het weer een prachtige volle mat.

U breidt uw skill-set uit met recruitment marketing. U heeft exact zicht op wie u op welke plek in uw organisatie nodig heeft en u richt zich nu op het vinden en verleiden van deze kandidaten. De gereedschappen die u hiervoor gebruikt zijn onder meer doelgroepdata-analyse, sourcing technieken en creatieve, verrassende wervingsactiviteiten. Wanneer de juiste kandidaten eenmaal verleid zijn tot solliciteren, komt de volgende skill in actie: candidate experience. Alles moet in het werk worden gesteld om het sollicitatieproces zo prettig en transparant mogelijk te laten verlopen. Kortom: zaai zorgvuldig in en besproei deze plekken voortdurend.

Kalk strooien en bemesten

Mooie gazons hebben één ding gemeen: de juiste zuurgraad. Dit verbetert de opname van voedingsstoffen en houdt de bodem in topconditie, zodat het gras optimaal groeit. Bij het maaien van je gazon verdwijnen belangrijke voedingsmiddelen uit het gras. Dit ontstane tekort moet je zelf aanvullen door te bemesten.

Mijn collega Anne schreef onlangs een blog over de benadering van de verschillende generaties op de arbeidsmarkt. Deze verschillende generaties hebben echter een grote overeenkomst: iedereen wil met plezier werken.

De verzorgende die in een slecht geleid team terechtkomt, waar de spanningen tussen haar collega’s dagelijks haar plezier vergallen, pakt al snel haar biezen. De vrachtwagenchauffeur die gewerkte uren niet uitbetaald krijgt en met regelmaat gedwongen wordt de rijtijdenwet te overschrijden, parkeert zijn truck zonder pardon voor een beter vooruitzicht. De programmeur die dag en nacht onvermoeid voor u doorwerkt ziet zijn privé-mailbox volgroeien met mooie grassprietjes. Wanneer hij zich niet voldoende gewaardeerd voelt, zal hij deze kritisch vergelijken met uw gazon. En voor u het weet kunt u weer opnieuw gaan zaaien. De gezondste basis is een prettige bedrijfscultuur met transparante interne communicatie en oprechte interesse voor en betrokkenheid bij uw medewerkers. Faciliteer, gevraagd en ongevraagd uw mensen met datgene wat zij nodig hebben om in hun werk te excelleren.

Maaien en kanten knippen

Voor een blijvend mooi en strak gazon moet u regelmatig maaien én de graskanten bijhouden. Onthoud: gras gaat niet harder groeien als u eraan trekt en laat u het gras niet voor de voeten wegmaaien.

Streef naar verbinding, loyaliteit en tevredenheid. Uw medewerkers zullen enthousiast over u praten op elke verjaardag en actief mensen aanraden om ook bij u te komen werken. Als u dit voor elkaar krijgt en als beloning ook nog in een top zoveel van beste dienstverleners belandt, mag u best even voldaan achterover leunen. Bij voorkeur in uw eigen stralende, groener dan groene gras.

Deze blog kwam tot stand door inspirerend advies van een bekend tuincentrum, dat ontbrak op de lijst. Misschien door akkefietjes zoals deze?

Met vriendelijke groet,

Uw arbeidsmarkthovenier

 

      Laat uw reactie achter