Nieuws en blogs

Zwart op wit

Vorige week kondigde KLM aan dat zij opnieuw een papieren personeelsblad gaat uitgeven. De luchtvaartmaatschappij informeert haar medewerkers nu via een nieuwsapp, maar het personeel bleek een fysiek blad te missen. Daarom dus de nieuwe glossy, getiteld ‘Blauw’. KLM-Communicator Judith Coster noemde het in Communicatie Online een ‘personeelsmagazine 2.0’ en gelooft dat je “soms beter via papier kunt communiceren”. Ik vind dat echt zó…fantastisch!

Veel, vlugger, snelst

Online kanalen geven een boodschap actualiteit, snelheid en flexibiliteit. En er hoeven geen bomen voor gekapt te worden. En had ik al gezegd dat het goedkoper is? Ik ben blij met de mogelijkheden van online communicatie. Met de actualiteit en snelheid en vooral de interactie via sociale media.

Maar online is ook vluchtig, snel en vooral heel erg veel. Een bericht wordt vaak na enkele seconden al ‘weggeduwd’ door nieuwe updates. Wil je iets nog eens teruglezen, dan moet je gaan Googelen. Als je nog weet waar je het hebt gezien.

Tijd

Papier geeft een boodschap tijd en aandacht. Aan tafel met een kop koffie, of op de bank met een glas wijn. Papier blijft (meestal) liggen, waar jij het neerlegt. Je loopt er langs, pakt het op, bladert het door en legt het weer weg. Ben je er klaar mee, dan gooi je het weg of je bewaart het in een tijdschriftenhouder (voor de twintigers: dit is een speciaal opbergmiddel, waarin je meerdere papieren tijdschriften kunt bewaren. Hij is ook online te koop).

5W+H

Een complete boodschap bevat wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe, op de schrijfschool ook wel bekend als de ‘5W+H’. Bij de communicatie met je medewerkers, leden en andere belangrijke stakeholders, moeten de eerste vier W’s snel en vaak gedeeld kunnen worden.

Maar Waarom en Hoe hebben, zeker bij belangrijk nieuws, meer tijd nodig. En die krijgen ze op papier. Waarom zijn bepaalde besluiten genomen? Hoe gaat onze nieuwe koers er in de praktijk uitzien? Een personeelsblad of een relatiemagazine, dat doorgaans een goed medium is om op dergelijke vragen in te gaan, is een tastbare investering van tijd en aandacht in je doelgroep, en als lezer ‘voel’ je dat.

Gevoel

U heeft het misschien al gemerkt, maar ik ben niet echt objectief. Ik zag het Walhalla, toen ik eind vorige eeuw als stagiaire voor het eerst binnen stapte bij VNU Tijdschriften (nu Sanoma Uitgevers).

De eerste keer dat ik een artikel mocht ‘pitchen’ bij Bladendokter Rob van Vuure, staat in mijn top 10 van geluksmomenten. De geur van vers drukwerk, de gevoel van de bladzijden tussen mijn vingers…daar kan geen touch screen tegenop.

Ik geloof dat ook mensen die mijn liefde voor papier niet delen toch de meerwaarde van print erkennen als het gaat om het oproepen van gevoelens bij je doelgroep, zoals betrokkenheid, herkenning en trots.

Waarschijnlijk zal de twintiger bij het scannen van deze tekst op zijn mobiel, diep zuchten en verder swipen. Maar als u begrijpt wat ik bedoel met ‘Privé voelt anders dan Elsevier’: print dit verhaal dan uit en lees het later nog een keer rustig na. Aan tafel met een kop koffie of op de bank met een glas wijn.

Tessa van Lienden

      Laat uw reactie achter