Nieuws en blogs

PRspectief (1)

In het onderdeel ‘PRspectief’ bespreken we nieuws uit onze sector.

Collega Koen Uijt de Haag vindt het logisch dat de opdrachtgever moet weten met wat voor partij hij in zee gaat. En het voorwerk van een bureau is ook een investering om een klant binnen te halen. Maar waar ligt de grens?

Afbeelding Prspectief.jpg

De fusiegemeente Noordwijk kwam in een negatief daglicht te staan omdat ze van de zoektocht naar een nieuwe huisstijl een Hunger Games-achtige afvalrace maakte. Twintig professionele bureaus zijn uitgenodigd om een inzending te doen, waarna er vijf uitverkorenen worden gekozen die duizend euro mogen ontvangen.

Het hengelen naar gratis diensten is niets nieuws en al vele jaren een doorn in het oog van menig professional. Wat dat betreft kan dit specifieke voorbeeld breder worden getrokken naar communicatiebureaus in het algemeen. Velen zullen eenzelfde voorbeelden hebben van verzoeken om ‘even iets op papier te zetten’. Mijns inziens ligt het probleem in het feit dat de ‘opdrachtgever’ geen idee heeft wat er precies bij een voorstel of dienstverlening komt kijken en hoeveel manuren eraan voorafgaan. Dat bekenden vragen “jij hebt toch verstand van pr en marketing? Kan je dan even vertellen hoe ik dit wat beter kan promoten?” is tot daaraan toe, maar van een professionele instelling mag je verwachten dat zij haar vraag om informatie ook professioneel afhandelt. Je vraagt een websitebouwer immers ook niet ‘alvast een site uit te werken’.

In het geval van design en communicatie moeten er uren worden gestoken in het leren kennen van het bedrijf, het bedenken van een passende (tekst)stijl en strategie en het bepalen van de uitvoering hiervan. Dit zijn processen die voor de opdrachtgever onzichtbaar zijn, maar wel degelijk een tijdsinvestering kosten. Natuurlijk is het het recht van de opdrachtgever om te weten met wat voor partij hij in zee gaat, en zijn de werkzaamheden vooraf ook een investering vanuit het bureau om een klant binnen te halen. Het is echter niet gerechtvaardigd om pro deo kant-en-klare producten te verlangen. Om in het geval van de gemeente Noordwijk te verwachten dat twintig bureaus niet alleen de voorwerkzaamheden uitvoeren, maar ook de feitelijke opdracht al voltooien, is in mijn optiek dan ook een paar stappen te ver.

https://www.adformatie.nl/design/noordwijk-kiest-bij-nieuw-logo-voor-kortzichtige-en-amateuri

Koen Uijt de Haag