Nieuws en blogs

PRspectief

In het onderdeel ‘PRspectief’ bespreken we nieuws uit onze sector. Collega Marlous Fortuin geeft naar aanleiding van dit nieuwsbericht haar visie op het fenomeen data driven marketing. Bij data driven marketing worden beslissingen niet genomen op basis van intuïtie of eerdere ervaringen, maar op basis van data.

PRspectief.jpg

“Datagedreven marketing draait per definitie om cijfers: bezoekersaantallen, analyses van koopgedrag, conversie, ROI. Cijfers geven natuurlijk veel inzichten en onderbouwen je strategie; ook bij Wisse analyseren we de cijfers om te bepalen wat succesvol is of kan worden. Maar tegelijkertijd wordt de cijferfocus door veel bedrijven zo ver doorgedreven dat de creatieve ideeën naar de achtergrond verschuiven. En dat vind ik jammer, want juist de creatieve ideeën trekken extra aandacht en verdienen daarmee hun plaats in de marketing.

Mensen praten niet over jouw merk en bedrijf als ze iets in de winkelwagen hebben gelegd op je website. Nou ja, misschien als je een flinke korting hebt gegeven. En dergelijke aandacht is leuk als je een prijsvechter bent, maar niet als je bedrijf zich op andere kernwaarden laat voorstaan. In dat geval praten mensen over je als je op een andere manier bent opgevallen; als je in dat ene tijdschrift staat met je artikel en je foto, als jouw advertentie de aandacht trok, als jouw website eruit springt door het design of als jouw reclame-uiting zo vol humor zit. Cijfers zijn prima om als uitgangspunt te nemen. Maar vergeet niet om ook verder te kijken en de creativiteit te laten spreken.”