Nieuws en blogs

Spotlight: Event support

Een event is al jaren een beproefd PR-instrument. Events zijn er in veel soorten en maten, met de nadruk op ‘veel’. Oktober is traditioneel een drukke evenementenmaand, maar ook aan het begin van het jaar hebben journalisten een ruime keuze uit events die door bedrijven worden georganiseerd.

Spotlight Event support-c.jpg

We mogen dan ook concluderen dat een evenement een efficiënte manier is om in direct contact te komen met je klanten, mogelijk aankomende klanten en relevante media. Wat betreft die laatste groep: het is wel zaak om journalisten een goede aanleiding te bieden om je evenement te bezoeken. Denk bijvoorbeeld aan het presenteren van nieuwe producten of diensten, de aanwezigheid en beschikbaarheid van execs voor interviews of de aanwezigheid van klanten die graag hun ervaringen delen met media.

Los van een interessant inhoudelijk programma zijn er legio manieren om een evenement in te zetten in een PR-campagne. Aan de hand van het event dat we vorig jaar mede-organiseerden voor onze opdrachtgever Synology geven we enkele tips en tricks.

Beeldverslag

Zorg voor een videoregistratie van het event. Deze video kun je achteraf delen met deelnemers, maar je kunt hem ook inzetten via de eigen (social) kanalen om te laten zien wat er tijdens die dag allemaal heeft plaatsgevonden. En organiseer je het evenement jaarlijks, dan gebruik je de video om bezoekers te werven voor de volgende editie.

Hetzelfde effect bereik je uiteraard met een mooie fotoreportage; het is dan ook de moeite waard een fotograaf in te huren die de hele dag in beelden vastlegt.

Zet samenwerkingen op

Tuurlijk, je basis is een evenement dat inhoudelijk interessant genoeg is voor journalisten om bij aanwezig te zijn. Maar probeer ook verder te kijken dan dat. Zo hebben wij tijdens het evenement voor Synology een samenwerking opgezet met een techbladen-uitgeverij. Een aantal van hun lezers werd de mogelijkheid geboden om tijdens het event als een van de eersten door technici van Synology te worden bijgepraat over nieuwe devices. Vervolgens mochten ze een NAS device meenemen naar huis om zelf aan de slag te gaan. Een artikel met hun ervaringen werd vervolgens in verschillende bladen gepubliceerd.

Onderscheid pers- en publieksevent

Maak ten slotte onderscheid tussen het pers- en publieksgedeelte van het evenement. Tijdens het event voor Synology was het ochtendprogramma exclusief voor genodigde media. Hierdoor was er ruim de tijd op dieper op vragen in te gaan en waren de woordvoerders van Synology in de gelegenheid om een-op-een vragen te beantwoorden. Het publieksgedeelte vond in de middag plaats. Uiteraard was er voor geïnteresseerde journalisten de mogelijkheid om ook dat deel van het evenement bij te wonen.