Nieuws en blogs

Spotlight: Nieuw: Gatekeeper-training

Zo’n 35 opdrachtgevers in de zorg, waaronder UMC’s, ouderenzorginstellingen, GGZ-instellingen, ziekenhuizen, beheerders van zorgvastgoed, blijfhuizen en medisch kinderdagverblijven, kunnen 24/7 een beroep op ons doen in geval van crisis. Maar ook steeds meer bedrijven in andere sectoren, bijvoorbeeld in de food, in het onderwijs, in de hard- en software, of in de industriële gassen, maken gebruik van ons crisiscommunicatie-aanbod.

gatekeeper training - Serge.jpg

We hebben ons aanbod zo ingericht dat we samen met onze opdrachtgevers in principe het hele traject kunnen afdekken, van voorbereiding tot daadwerkelijke afhandeling van de crisis.

Onze crisis-experts bieden de volgende onderdelen aan:

Crisiscommunicatieplan

Vanzelfsprekend zal er tijdens een crisis deels op basis van ervaring en gezond verstand gehandeld moeten worden. Maar veel scenario’s en handelingen zijn op hoofdlijnen voor te bereiden. Dit doen wij samen met onze opdrachtgevers in een crisiscommunicatieplan.

Mediatraining

Met onze gepersonaliseerde mediatraining bereiden we RvB’s, MT’s en locatie- en communicatiemanagers gedegen voor op een gesprek met stakeholders van de organisatie, waarvan de pers doorgaans een van de belangrijkste is. De training stellen we op maat samen; deze bestaat doorgaans uit zowel een theoretisch gedeelte als uit (rollenspel)-oefeningen waarin de deelnemers leren omgaan met camera’s, microfoons en lastige interviewvragen.

Nieuw: Gatekeeper-training

Niet alleen het hogere management krijgt te maken met crisiscommunicatie. Sterker nog, crisismeldingen komen doorgaans binnen bij de receptie, of bereiken de organisatie via BHV’ers of personeel. Daarom hebben we onze gatekeeper-training ontwikkeld, waarin we deze ‘poortwachters’ laten ervaren wat het effect kan zijn van verkeerd of niet afgehandelde crisismeldingen.

In deze training voorzien we hen van de technieken en formulieren om de crisismelding op de juiste manier naar de juiste personen door te zetten. Ook bij deze training zetten we onze NOS-cameraman in.

Calamiteitentraining

Een andere belangrijke pijler in onze voorbereiding op een crisis is onze calamiteitentraining. Ook dit concept wordt op maat gemaakt voor iedere organisatie. Het doel van de calamiteitentraining is het BHV-team en het crisismanagementteam (CMT) te trainen in al hun taken tijdens een calamiteit en in hun onderlinge samenwerking.

Een verslag van een eerdere calamiteitentraining is hier te vinden.

Het vangnet: crisiscommunicatiecontract

Voor veel van onze contractanten is ons crisiscommunicatiecontract een veilig vangnet; op basis van deze overeenkomst staan de crisisexperts van Wisse Kommunikatie namelijk 24 uur per dag, 7 dagen per week stand-by voor:

  • telefonisch advies over de vereiste in- en externe communicatieacties
  • mondeling advies, zo nodig ter plekke
  • het schrijven van een bericht of verklaring voor interne en externe stakeholders, inclusief pers
  • hulp bij het vormgeven van overige mededelingen en communicatie-uitingen
  • advies voor presentatie en woordvoerderschap
  • het verzorgen van woordvoerderschap
  • monitoring van de online- en offline-aandacht.

 

Monitoring

En natuurlijk houden we ook in de gaten wat er voor, tijdens en na een crisis over onze contractanten gezegd wordt en wat de teneur is van de berichtgeving. Middels structurele scans met behulp van onze professionele monitoring tools brengen we precies in kaart wie er wat zegt en hoe onze opdrachtgevers online verschijnen. Een onmisbare basis voor een goede profilering.

Voor meer informatie over de crisiscommunicatie-activiteiten van Wisse Kommunikatie kunt u contact opnemen via serge.beckers@wisse-worldcom.nl en 026 4431523.